De accijnsverhoging op bier die op 1 januari is ingegaan kost de schatkist meer dan dat het oplevert. Dat blijkt uit onderzoek van Regioplan. Daarom zijn brouwers en biertapperijen gestart met de campagne Stop Bierbelasting.
Toegenomen bieraccijnstoerisme en verlies banen
De overheid heeft met de bieraccijns verhoging gerekend op extra inkomsten van 39 miljoen euro voor onze schatkist. In de praktijk blijkt dit echter "maar" 26 miljoen te zijn. Onderzoeksbureau Regioplan heeft berekend dat de extra opbrengsten van 26 miljoen euro niet in verhouding tot de kosten, want:
- Doordat de bieraccijns in Nederland weer is verhoogd, is er een toename van consumenten die hun bier in Duitsland en België kopen. In Duitsland is het bier door accijns- en BTW-verschillen 3 euro goedkoper per krat! Regioplan schat in dat bieraccijnstoerisme de schatkist in 2013 maar liefst 76 miljoen euro aan accijns en BTW misloopt.
- Regioplan heeft berekend dat de accijnsverhoging tot een verlies van meer dan 300 banen in de biersector leidt. Dit is een grove schatting, want de gevolgen voor de horeca zijn hierbij nog niet eens meegenomen.
- Door de afname van werkgelegenheid verliest de overheid ruim 4 miljoen euro inkomsten aan inkomstenbelasting en sociale premies.
Bovenstaan is een voorzichtige schatting, want het verlies aan accijns en btw- inkomsten door illegale bierimport, de extra kosten aan uitkeringen door de toegenomen werkloosheid en de effecten van andere aankopen die consumenten als ze toch in het buitenland zijn, zijn niet meegenomen.
Actie Stop Bierbelasting!
Brouwers en biertapperijen hebben hierom gezamenlijk een actie gestart om verdere accijnsverhogingen te bestrijden. Met de website www.stopbierbelasting.nl en een korte informatieve film hopen de brouwers duidelijkheid te geven over deze kosten. Bekijk hieronder het filmpje.
Nieuwe accijnsverhoging in 2014 stoppen
Iedereen die het eens is met de campagne Stop Bierbelasting! kan dat via een online poll op de website aangeven. De brouwers hopen hiermee op zoveel mogelijk steun voor hun campagne om zo de geplande bieraccijnsverhoging van januari 2014 te voorkomen.