Waarom deze bierwedstrijd?
Nederland is een opkomende biernatie, rijk aan verschillende biersoorten. Nederland beschikt over een grote expertise én internationale bierfaam. Het aantal brouwerijen in Nederland is afgelopen jaren explosief gegroeid tot ruim 250. Daarom kan Nederland niet meer zonder een professionele bierwedstrijd.
De Dutch Beer Challenge is een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s. De onderscheidingen bieden een grote erkenning, een krachtig marketinginstrument en nieuwe ontwikkelingskansen.
Promotie
De bieren die gelauwerd worden op de Dutch Beer Challenge kunnen rekenen op grote mediabelangstelling en worden aan het grote publiek voorgesteld tijdens de Week van het Nederlandse Bier van 28 mei t/m 7 juni 2015.
Daarnaast worden de gelauwerde bieren gepromoot door de (inter)nationale en regionale media. Slijterijketen Mitra heeft zich als hoofdsponsor verbonden aan de Dutch Beer Challenge. De uit te reiken Nederlandse Bierprijzen zullen dan ook de naam van Mitra dragen.
Proeverij
Er wordt blind geproefd in ca. 15 verschillende biercategorieën, zoals pils, saison, licht en zwaar blond, pale ale, IPA, licht en zwaar donker, bock en dubbelbock, stout/porter, gerstewijn, witbier en weizen, fruitbieren en houtgelagerde bieren. Aan het eind van de dag worden de winnaars op 19 maart bekend gemaakt tijdens een exclusief vijfgangen bierdiner bij tweesterren restaurant Parkheuvel in Rotterdam. De Mitra Bierprijzen worden daarna in mei officieel uitgereikt tijdens de Week van het Nederlandse Bier.
Belangrijkste doelstellingen
De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen met deze wedstrijd:
1. De promotie van de Nederlandse biercultuur;
2. Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers;
3. Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument;
4. Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers;