Populair in VS en China
Het blonde bier wordt dit jaar voor het derde jaar gebrouwen bij Brouwerij Huyghe in het Belgische Melle. Wereldwijd heeft Deliria al veel bekendheid. Het is erg populair, met export naar onder andere de VS en zelfs China. Dit jaar zal het voor het eerst ook in Nederland van de tap stromen. Aanstaande zondag zal het gepresenteerd worden in het Delirium Cafe in Amsterdam.
Vrouwen belangrijke doelgroep
In een teruglopende pilsmarkt is de vrouw een belangrijke doelgroep voor bierbrouwers. En brouwers hoeven niet met typische zoete bieren of fruitige bieren aan te komen. De meeste vrouwen hebben hier namelijk geen specifieke voorkeur voor.
Deliria is dan ook zeker geen typisch vrouwelijk, zoet bier. Het is een zwaar bier met 8,5% alcoholpecentage, een blonde Belgische ale die mooi in balans is en een kruidig, mild hoparoma heeft. Het heeft fruitige tonen van appel en chardonnay druiven.
Hoe is Deliaria onstaan?
Het verhaal van Deliria begon op 8 maart 2013, Internationale Vrouwendag, toen brouwerij Huyghe aankondigde dat ze op zoek ging naar 10 daadkrachtige vrouwen die mee wilden helpen om dit nieuwe bier te brouwen. Voorafgaand was er via Facebook een poll geweest om te peilen welk recept de voorkeur kreeg. Een meerderheid van 58% koos voor het zwaardere werk: een zwaar blond hoppig bier van 8% met een hoge bitterheid en een stevige bittere afdronk.