Coronita?
Toen het coronavirus zich verspreidde over de wereld gingen mensen zich zorgen maken om het biermerk Corona van brouwerij AB InBev. Op een gegeven moment werd er geopperd dat de naam Corona zou worden vervangen door Coronita. Merkdeskundigen dachten dat de wereldwijde pandemie slecht ging uitpakken voor het Mexicaanse bier. Maar niks is minder waar, het bier heeft juist een groei doorgemaakt.
Corona bier juist meer gekocht
In België werd bekendgemaakt dat Corona het op één na sterkst gestegen merk was in 2020, met een groei van maar liefst 53%. Alleen het desinfectie merk Dettol presteerde nóg beter dan het bier met dezelfde naam als het virus.
In september 2020 maakte AB InBev al aan RTL Z bekend dat het virus de verkoop niet heeft geraakt. Exacte cijfers gaf AB InBev niet, maar er was sprake van groei in Nederland en in West-Europa. Het ging om hoge single-digit groei, oftewel een groei die ergens tussen de 5 en10 procent ligt.
De brouwerij hield daarnaast tijdens de coronacrisis zelf een onderzoek onder klanten. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat klanten nog steeds bereid waren het bier te kopen en dat er geen negatieve associaties waren. De cijfers steunen de uitkomst van het onderzoek dus.
Knipoog naar coronavirus
Merkdeskundigen vinden het opmerkelijk dat we meer Corona bier zijn gaan drinken. Het lijkt erop dat mensen het bier als knipoog naar het virus in huis haalden.
Bekijk ook de memes die aan het begin van de coronacrisis werden gemaakt met Corona bier.