Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Swinkels Family Brewers blijft investeren in de toekomst

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Swinkels Family Brewers blijft ondanks tegenvallende resultaten 2020 investeren in de toekomst

23 april 2021 om 11:40

Voor brouwerij Royal Swinkels Family Brewers was 2020 een jaar waarin de familiebrouwer schouder aan schouder de crisis het hoofd heeft weten te bieden. 

Ijzerpoeder verbrandingsintallatie bij Bavaria
Bavaria logo
Palm 0.0 fles uitgeschonken in glas

Uitdagend jaar voor de brouwer

2020 was, na het feestelijke jaar 2019, voor Swinkels Family Brewers een zeer uitdagend jaar. De brouwer werd door de COVID-19-pandemie hard geraakt. De maatregelen om COVID-19 terug te dringen, zorgden ervoor dat een groot deel van de omzet verdampte.Ondanks de grote uitdagingen heeft het familiebedrijf ook in deze tijden van crisis haar ondernemingsgeest laten gelden. Het voornaamste doel, naast de gezondheid van alle medewerkers, werd om samen sterker uit de crisis te komen door snel te handelen en te blijven investeren in de toekomst. 

Impact pandemie

Peer Swinkels, ceo van Swinkels Family Brewers: “De pandemie heeft enorme impact gehad op onze medewerkers, onze relaties en ons bedrijf. Ons grootste succes dit jaar is absoluut dat we goed door de crisis hebben kunnen navigeren zonder de lange termijn uit het oog te verliezen. Dit komt vooral door ingrijpende kostenbesparende maatregelen die we hebben moeten nemen. En doordat we als familiebedrijf altijd de focus hebben gehouden op de continuïteit en lange termijn. Samen met alle medewerkers hebben we, vaak op afstand van elkaar, hard gewerkt aan innovaties, we hebben kansen gepakt in het onlinekanaal en aanpassingen doorgevoerd in de markt. Hierdoor hebben we de omzetdaling enigszins kunnen dempen. Ik ben dan ook bijzonder trots op de inzet en flexibiliteit van al onze medewerkers in een zeer lastig jaar. Met name in landen waar we normaalgesproken relatief veel horeca omzet hebben zijn we hard geraakt door alle maatregelen van lokale overheden in verband met COVID-19. Doordat we met onze bieractiviteiten actief zijn in meer dan 120 landen hebben we in verschillende landen in de wereld ook goede resultaten geboekt. Onze mout divisie heeft door de goede ligging van productielocaties en de geografische spreiding van klanten een goed resultaat behaald. Door de pandemie werd 2020 zondermeer het meest uitdagende jaar in decennia voor ons bedrijf maar door de juiste ingrepen hebben we zwarte cijfers kunnen schrijven. We hebben daarnaast oog kunnen houden voor de omgeving en verder kunnen bouwen aan onze strategie en circulariteitsambitie.”

Financiële resultaten

De totale Swinkels Family Brewers Groep boekte in 2020 een netto-omzet van € 773 miljoen, een daling van 14% ten opzichte van 2019. De EBITDA daalde van € 94,2 miljoen in 2019 naar € 70,0 miljoen in 2020.

Eén strategie, drie divisies en tientallen uitdagingen

Alledrie de divisies, Swinkels Family Brewers, Holland Malt en Habesha, kregen te maken met de gevolgen van de afnemende bierconsumptie.

Swinkels Family Brewers zag in de verschillende business units over de hele wereld een uiteenlopende impact als gevolg van het virus. In Nederland en België waar de divisie het meest actief is in de horeca werden de gevolgen van de lockdowns en horecasluiting gevoeld. In andere Europese landen, zoals Frankrijk en Italië, is retail een belangrijk afzetkanaal. Daardoor heeft de brouwer het in deze markten relatief gezien goed gedaan. Omdat in Azië en Noord-Amerika de overheden andere keuzes maakten dan veel Europese overheden is de impact van de pandemie hier beperkt geweest en nam de verkoop zelfs toe ten opzichte van 2019. Helaas konden de landen met een relatief goed resultaat de omzetdaling in landen met meer horeca afhankelijkheid niet opvangen.

Doop van de nieuwe Bavaria brouwinstallatie Toch stond de divisie op het gebied van innovatie niet stil. Er werden nieuwe bieren geïntroduceerd. Het succesvolle Cornet werd uitgebreid met een echte bierbeleving, genaamd Corned Smoked. De brouwer stapte in de hard seltzer markt met Spijked& en na een intensief traject om nóg betere alcoholvrije bieren te brouwen werd een nieuwe 0.0 brouwinstallatie in gebruik genomen. De nieuwe Palm 0.0%, Swinckels’ 0.0% en waren hier het directe resultaat van. Doordat de shift naar online een enorme acceleratie heeft gezien door COVID-19, heeft Swinkels Family Brewers ervoor gezorgd dat het ook op dit kanaal opschaalde. Het resultaat was dat de online omzet vervijfvoudigde.

Lees ook

Ook Holland Malt zag de effecten van de pandemie. De dalende bierconsumptie had effect op de moutbehoeftes wereldwijd. Echter heeft Holland Malt door eerdere strategische keuzes, zoals de beslissing om in veel verschillende werelddelen en marktsegmenten actief te zijn, het volumeverlies tot een minimum weten te beperken. Daarnaast heeft de strategische locatie van mouterij Eemshaven en de investering in mouterij Lieshout om meer craft- en speciaal mout te kunnen leveren positief bijgedragen. Hierdoor viel het resultaat in 2020 zelfs hoger uit dan in 2019. Holland Malt blijft goede kansen tot verdere groei zien en zal verder werken aan duurzaamheid.

Politieke onlusten en spanningen hadden effect op de economische situatie in Ethiopië, waar de verkoop van de producten van Habesha onder leed. Ook een forse accijnsverhoging had hier invloed op. Daarnaast heeft deze divisie als gevolg van COVID-19 een grote aanpassing moeten doen in de distributie, omdat deze volledig was toegespitst op horecagelegenheden in een land waar thuisdrinken niet gebruikelijk is. De distributie is in korte tijd verplaatst naar buurtwinkeltjes om alsnog een afzetkanaal te realiseren. Ook hier werd er geïnvesteerd; met de introductie van het merk Kidame, een licht en fris bier, en de introductie van Habesha als tapbier.

Veelbelovende resultaten op vlak van circulariteit

Swinkels Family Brewers heeft altijd de langetermijnvisie in gedachten met als doel om het familiebedrijf nog mooier door te geven aan volgende generaties. Circulair ondernemen is een van de strategische pijlers en focust op circulair inkopen, circulair produceren en hoogwaardig hergebruik. De voortgang op deze drie kernprocessen wordt bijgehouden via de Swinkels Circularity Index, waarmee de brouwer en mouter kan berekenen in hoeverre zij al circulair onderneemt. Het familiebedrijf is goed op weg om de duurzaamheidsambitie van 75% circulair ondernemen in 2025 te behalen. In 2020 bereikte Swinkels Family Brewers een percentage circulair ondernemen van 52%, waarmee de doelstelling van 50% ruimschoots werd behaald. In 2019 scoorde het bedrijf 40% op basis van de SCI.

Swinkels Circularity Index

Peer Swinkels: “Bij ons doel om de brouwerij zo circulair mogelijk door te geven aan de volgende generatie hoort ook het zorgen voor onze omgeving. Zo hebben we tijdens de crisis van het teruggehaalde tankbier uit de horeca in Nederland handalcohol gemaakt, waarmee we 1.200 zorginstellingen door heel Nederland hebben ondersteund. In het begin van de crisis kampten vele zorginstellingen met nijpende tekorten aan desinfectiemiddel. Dit is een voorbeeld van een initiatief dat uit ons hart kwam en ook nog eens perfect aansluit bij onze circulariteitsgedachte. Wij willen blijvende waarde toevoegen voor de wereld om ons heen. We hebben gemerkt dat juist nu, in tijden van crisis, we schouder aan schouder staan en je veel met elkaar kunt bereiken. Samen met je collega's alsook met je relaties. We zullen verder blijven investeren in groei en in duurzaamheid. Zo investeren wij ons groen uit de crisis.

Ga naar de website voor meer informatie over de duurzaamheidsambities van Swinkels Family Brewers en de behaalde resultaten in 2020.

Klik hier voor het jaarverslag 2020: ‘Schouder aan schouder’

Cookie instellingen