Brouwerij Hoop en Hoop bier van Grolsch
Dat ‘Hoop’ als begrip zo beladen zou worden hadden de oprichters van de gelijknamige Brouwerij uit Zaandijk niet voorzien toen zij in 2016 startten. De naam refereert aan de lange Zaanse nautische geschiedenis, maar Corona heeft ervoor gezorgd dat ‘Hoop’ in het afgelopen jaar een andere lading heeft gekregen. Met de naderende versoepelingen die het jaar 2021 met zich mee moet brengen was het Marc Janssen, meesterbrouwer bij Grolsch, die voelde dat hier een gerichte actie op zijn plaats was. Het idee was om in een vierluik de thema’s Hoop, Geloof, Liefde en Geluk te lanceren via vier afzonderlijke Speciaalbieren. Eind april werd het eerste speciaalbier gelanceerd: Grolsch Hoop.
Het waren vervolgens diverse bierkenners en journalisten die zowel Grolsch als Brouwerij Hoop benaderden met deze noviteit en social media deed de rest. In al het enthousiasme over het vierluik was in Enschede over het hoofd gezien dat de brouwerij uit Zaandam ’Hoop’ merkrechtelijk had vastgelegd. Dit werd door Brouwerij Hoop schriftelijk duidelijk gemaakt, waarop Grolsch gelijk in actie kwam: een week later zaten beide partijen om tafel.
Samenbier maken als variant voor de vredespijp
Ard Bossema, Directeur Marketing & Strategy bij Grolsch, hierover: “Het was ons direct duidelijk dat we hier te snel hadden gehandeld. We hebben contact opgenomen met Brouwerij Hoop om te zien hoe we hier samen uit konden komen. We zijn naar Zaandijk gereden en na een goed gesprek hebben we een gezamenlijk plan gemaakt. Los van deze goede uitkomst kan ik niet anders zeggen dat ik erg onder de indruk was van de Brouwerij, de bieren en het design. Hierdoor werden we nog enthousiaster over het idee om te werken aan een leuke en vooral succesvolle collaboration brew”.
In ons hart willen we allemaal hetzelfde, alleen de schaal is anders. Steven de Cleen van Brouwerij Hoop is onder andere verantwoordelijk voor Design en heeft wel zin in deze samenwerking: ”Samen bier maken is onze variant van de vredespijp. Daar kunnen veel bedrijven en politici wat van leren! Natuurlijk waren we aanvankelijk onaangenaam verrast, wij doen er immers alles aan om ons merk te laten groeien, zoals iedere ondernemer dat doet. Maar je moet verder en Grolsch is binnen de groep grote bierbrouwers wel een sympathiek en eigenzinnig merk. En vanuit die gedachte kunnen we ons lekker uitleven. Het is nu juist leuk dat de bierliefhebber er beter van wordt, toch?”
Limited Edition
Het is nu aan de brouwers onderling om een mooi, passend bier te ontwikkelen en brouwen dat in de tweede helft van dit jaar als een echte Limited Edition op de markt zal komen. Anderzijds zullen de ‘creatieven’ de unieke situatie en het universele verlangen naar ‘Hoop’ proberen zoveel mogelijk tot uiting te laten komen in look & feel. “Met name Craftbier staat erom bekend dat ze goed los kunnen gaan qua thema’s en design, dus ik heb hier wel zin in”, aldus De Cleen. Ook Bossema is enthousiast: ”We hebben met Grolsch de laatste 3 jaar meer dan 16 nieuwe speciaalbieren geïntroduceerd. Dit past dan ook goed in onze strategie. En wie weet wat hier weer op volgt? De bierdrinker verandert en wij veranderen mee”.