Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Corona blijft meest waardevolle biermerk ondanks Coronacrisis

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Corona blijft meest waardevolle biermerk ondanks Coronacrisis

02 juni 2021 om 14:24

Ieder jaar maakt Brand Finance een top 10 van de biermerken die de hoogste merkwaarde hebben. Hiernaast kijken ze ook naar stijging of daling van de merkwaarde.

Corona bier op een tafel
Brand Finance logo
Corona bier met nachos

- Deze data is van 2021, bekijk de waarde van biermerken in 2022

Biermerken verliezen gemiddeld 16%

Ieder jaar maakt Brand Finance een top 10 van de biermerken die de hoogste merkwaarde hebben. Daarnaast kijken ze ook naar stijging of daling van de merkwaarde. Waar het biermerk Corona het erg moeilijk leek te krijgen ten gevolge van de pandemie die door het gelijknamige virus tot stand kwam heeft het biermerk nog steeds de grootste wereldwijde waarde voor biermerken. 

Merkwaarde top3 biermerken in 2020 en 2021 De totale waarde van 's werelds top 50 meest waardevolle biermerken is met 16% gedaald, van US$ 94,9 miljard in 2020 tot US $ 80,2 miljard in 2021. De meeste merken in de Brand Finance Beers 50 2021-ranglijst hebben de effecten van social distancing maatregelen en verschillende wereldwijde lockdowns van het afgelopen jaar gevoeld. Door deze maatregelen slonk de vraag naar bier significant. 

Richard Haigh, Managing Director, Brand Finance, vertelt:

“De pandemie heeft biermerken wereldwijd tot verandering gedwongen, waarbij er rekening gehouden moest worden met de aanzienlijke veranderingen in levensstijl van de consument ten gevolge van de beperkingen van sociale interactie. Merken met een sterke reputatie en een goede bekendheid bij de consument zijn het best in staat om deze storm te doorstaan.”

Grootste stijgers

Grootste stijgers en dalers in de biermarkt Michelob (onderdeel van AB InBev) ging tegen de dalende trend in en wist zelfs een spectaculaire groei van 39% door te maken. Het biermerk klimt 13 plaatsen in de ranglijst met een merkwaarde van 1,2 miljard dollar en staat nu op de 21ste plaats. Het afgelopen jaar heeft het merk zijn positie als innovatief merk binnen de sector versterkt door middel van de digitale campagne "Ultra Beer Run". Bij dit initiatief werd gratis bier aangeboden als beloning voor het sporten.

Het Australische merk XXXX (merkwaarde US$ 743 miljoen) en het Spaanse Estrella Damm (merkwaarde US$ 1,0 miljard) zijn de tweede en derde snelst groeiende merken, met een stijging van respectievelijk 37% en 31%.

Lees ook

Corona blijft meest waardevolle biermerk

Corona heeft de titel van 's werelds meest waardevolle biermerk behouden, ondanks een daling van 28% in merkwaarde tot US$ 5,8 miljard. Als de bestverkochte geïmporteerde drank in de Verenigde Staten, met een extra aanwezigheid in meer dan 120 landen, is het Mexicaanse merk recentelijk ook een van de snelstgroeiende kruidenierswaren in het Verenigd Koninkrijk geworden.

Het afgelopen jaar heeft het merk enige aarzeling ondervonden, vooral in de Verenigde Staten, omdat Amerikanen aarzelen om zijn producten te kopen vanwege de gelijkenis in naam met coronavirussen. Het is dit deel van de publieke opinie dat de oorzaak zou kunnen zijn van de lichte daling van de merkwaarde van het bier dit jaar, hoewel het exemplarisch blijft voor de veerkracht van een sterk en gerenommeerd wereldwijd merk, dat onlangs een initiatief aankondigde om de restaurantindustrie te helpen herstellen van de effecten van de pandemie.

Heineken en Amstel

De andere twee merken in de top 3 zagen hun merkwaarde ook dalen, maar minder hevig dan Corona. Heineken daalde met 19% en loopt daardoor in op het meest waardevolle biermerk ter wereld. Heineken is nu nog 176 miljoen dollar minder waard dan het Corona. Daarnaast wist het Nederlandse biermerk het gat met de nummer 3 Budweiser te vergroten. Het Amerikaanse pilsmerk verloor 25,6% van zijn marktwaarde en zag het gat met Heineken groeien tot bijna 1 miljard dollar.

Het enige andere biermerk dat in de top 50 staat is Amstel (wat ook eigendom is van Heineken). Amstel is dit jaar drie plaatsen gestegen en staat nu op de 27ste plaats.

Biermerken met de hoogste merkwaarde in 2021

Corona, Heineken en Budweiser zijn overigens de enige biermerken die in de top 100 van grootste merken ter wereld (gemeten over alle sectoren) staan. 

Victoria is het sterkste biermerk

Naast het meten van de algehele merkwaarde, bepaalt Brand Finance ook de relatieve sterkte van merken door middel van een balanced scorecard van meetwaarden die marketinginvesteringen, stakeholder equity en bedrijfsprestaties evalueren. Het Mexicaanse Victoria (een daling van 13% tot US $ 4,0 miljard) is tien plaatsen gestegen in de ranglijst van merksterkte en is nu 's werelds sterkste biermerk. Het biermerk heeft een Brand Strength Index (BSI)-score van 87,8 op 100 en een daarbij horende AAA-rating voor merksterkte.

Victoria is een van de oudste bieren die in Mexico worden geproduceerd en het is een vaste favoriet geworden in zijn thuisland, waar het het meest traditionele bier van Grupo Modelo is. Het Mexicaanse biermerk, dat ook eigendom van van AB InBev is, heeft ongetwijfeld geprofiteerd van de positieve reputatie van het moederbedrijf.

Bekijk het volledige Brand Finance Alcoholic Drinks 2021 report voor meer informatie.

Cookie instellingen