Kingfisher is nu van Heineken
In 2008 kreeg het Nederlandse Heineken 37,5 procent van de aandelen van United Breweries in handen na de overname van Scottish & Newcastle Breweries. Sinds 2012 werd het belang steeds een beetje opgevoerd tot 43 procent in 2016 en tot 61,5 procent afgelopen juni. Gisteren kreeg Heineken toestemming om de Indiase brouwerij volledig in te lijven. Met de overname valt het bekende Kingfisher bier ook binnen het Heineken portfolio.
Indiase biermarkt
India is met 1,4 miljard mensen het op een na (namelijk China) meest bevolkte land ter wereld. Op het moment zijn de Indiërs nog geen echte bierdrinkers, zij drinken gemiddeld twee liter bier per jaar... Ter vergelijking; de gemiddelde bierconsumptie per Nederlander per jaar was in 2015 nog 83 liter. Toch denkt Heineken dat er verandering in de Indiase bierconsumptie kan komen, mede omdat het land een steeds grotere middenklasse heeft. Van deze bevolkingsgroep verwacht Heineken dat zij wel zullen warmlopen voor een biertje in de toekomst.