Heineken jaarcijfers 2021
Heineken heeft de jaarcijfers over 2021 bekendgemaakt. Uit het financiële rapport blijkt dat 2021 ondanks corona een erg goed jaar was voor de Nederlandse brouwer. Waar de brouwer in 2020 nog te lijden had van de coronapandemie (verlies van 200 miljoen euro), boekte Heineken in 2021 een nettowinst van 2,04 miljard euro.
Succes met duurder bier en alcoholvrij
Naast dat Heineken in 2021 qua volume 4,6 procent meer bier verkocht dan in 2020 bleek ook dat de duurdere bieren in het Heineken portfolio het goed doen. Het volume van Heineken Pilsener groeide bijvoorbeeld met 17,4 procent en daarmee ligt he volume zelfs hoger dan voor de coronapandemie. Ook andere premiummerken scoorden goed, zoals bijvoorbeeld Birra Moretti dat succesvol op nieuwe markten werd geïntroduceerd. Het Aziatische biermerk Tiger deed het daarentegen minder, het bier had veel last van lockdowns in Vietnam en Cambodja.
Ook de alcoholvrij trend zet door. Heineken wist in 2021 tien procent meer alcoholvrij bier te verkopen. Daarnaast is de brouwer ook bezig om meer soorten bier in een alcoholvrije variant beschikbaar te maken. Voorbeelden van alcoholvrije bieren van Heineken die in 2021 werden gelanceerd zijn Desperados Virgin en Affligem Belgisch Wit 0.0%.
Bier gaat duurder worden
Ondanks de goede cijfers van het bierconcern gaan er binnenkort kosten doorberekend worden aan de bierdrinker. Er zijn een aantal factoren waardoor de prijzen van het bier omhoog gaan.
1. Grondstoffen
De prijzen van grondstoffen voor bier zijn al enige tijd hoog. Heineken kon door middel van langer lopende contracten de gevolgen van deze gestegen grondstofprijzen nog beperken. Nu graan duur lijkt te blijven, moet de brouwer ook meer gaan betalen.
2. Energie voor brouwerijen
De energieprijzen zijn torenhoog en om bier te brouwen gebruiken de Heineken brouwerijen natuurlijk energie. Gas, elektriciteit en brandstoffen zijn flink duurder geworden de afgelopen tijd.
3. Transportkosten verhoogd
Het internationale transport is door de pandemie in de war geschopt en dit leidt tot hogere prijzen. Daarnaast zijn transportkosten ook gekoppeld aan energieprijzen, die erg hoog zijn momenteel.
Consequenties voor bierdrinkers
Voor de bierliefhebber is het de volgende klap om een biertje te kunnen blijven drinken voor een schappelijke prijs. Sinds juli vorig jaar mag het kortingspercentage van bier in de aanbieding niet meer hoger zijn dan 25 procent. Er ging vanaf 1 juli 2021 een nieuwe alcoholwet in en een krat bier in de aanbieding is daardoor zo'n drie euro duurder geworden. Nu de brouwers aangeven dat de hogere kosten doorberekend zullen worden moeten we als bierliefhebbers vrezen voor een nóg duurder biertje.
Ook in de horeca zal het bier duurder worden. Heineken kondigde eind 2021 aan dat een horecaondernemer in 2022 gemiddeld 3,4 procent meer kwijt is voor een pils uit het Heineken portfolio. Aangezien de horeca het erg zwaar heeft gehad gedurende de coronapandemie is het niet gek dat zij de prijzen weer door zullen berekenen aan ons consumenten.