Heineken is het meest waardevolle biermerk ter wereld
01 augustus 2023 om 10:55
Heineken heeft Corona van de troon gestoten als meest waardevolle biermerk ter wereld. Het Nederlandse biermerk heeft een waarde van 7,6 miljard US dollar.
Heineken haalt Corona in
Uit onderzoek van Brand Finance blijkt dat Heineken het meest waardevolle biermerk ter wereld is. Heineken (merkwaarde met 10% gestegen tot 7,6 miljard US dollar) heeft Corona Extra (merkwaarde met 6% gestegen tot 7,4 miljard US dollar) ingehaald om het meest waardevolle biermerk ter wereld te worden.
Top 10 - Meest waardevolle biermerken ter wereld in 2023
Positie
Biermerk
Waarde (miljard $)
1.
Heineken
7,6
2.
Corona Extra
7,4
3.
Budweiser
6,7
4.
Bud Light
5,9
5.
Modelo
4,2
6.
Snow
3,5
7.
Kirin
3,2
8.
Asahi
2,8
9.
Coors
2,7
10.
Miller Lite
2,7
Ondanks de inflatoire druk waar consumenten mee te maken hebben, blijven biermerken hun merkwaarde zien groeien. Verder staat Heineken ook op de tweede plaats wat betreft 'merkkracht'.
Elk jaar stelt het toonaangevende merkwaarderingsadviesbureau Brand Finance 5.000 van de grootste merken op de proef en publiceert het meer dan 100 rapporten, waarin merken in alle sectoren en landen worden gerangschikt. De top 50 van meest waardevolle en sterkste biermerken ter wereld zijn opgenomen in de jaarlijkse Brand Finance Beer 50 2023-ranglijst.
Lees ook
Henry Farr, Associate Director, Brand Finance: “Het lijkt erop dat bierdrinkers niet per se meer drinken, maar in plaats daarvan beter drinken. Bezoeken aan bars en restaurants worden minder regelmatig en minder spontaan, wat betekent dat veel consumenten verschillende bieren kiezen (in plaats van hun vaste merk), waarbij ze voorrang geven aan smaak en kwaliteit boven prijs. Biermerken die premiumbieren van hoge kwaliteit leveren, lijken het goed te doen.”
Asahi is het sterkste merk
Naast het berekenen van de merkwaarde, bepaalt Brand Finance ook de relatieve kracht van merken door middel van een gebalanceerde scorekaart van statistieken die marketinginvesteringen, stakeholder equity en de bedrijfsprestaties evalueren.
Asahi (merkwaarde met 11% gestegen tot 2,8 miljard US dollar) is 's werelds sterkste biermerk, met een 'brand strength index-score' van 92,6 op 100 en een bijbehorende AAA+-rating. Als populairste biermerk van Japan is regionale ondersteuning een belangrijke drijfveer geweest bij het ontwikkelen van deze merkkracht.
Chinese biermerken snelste stijgers
De Chinese biermerken Zhujiang en Tsingtao zijn het meest in waarde gestegen het afgelopen jaar. Zhujiang (merkwaarde gestegen met 44% tot 680 miljoen dollar) claimt de titel van het snelst groeiende biermerk, gevolgd door Tsingtao (39% gestegen tot 2,1 miljard dollar).
Zhujiang groeide het afgelopen jaar mede dankzij de verbeterde reputatie bij jongere, meer prijsgevoelige consumenten. Terwijl concurrenten hebben gekozen voor prijsstijgingen, heeft Zhujiang stabiele bierprijzen gehandhaafd en biedt het een kwaliteitsvol alternatief in het middensegment. De indrukwekkende groei van de merkwaarde van Tsingtao houdt rechtstreeks verband met het gerevitaliseerde bedrijfsmodel van het merk. In 2022 lanceerde Tsingtao meer dan 250 tavernes en introduceerde het de nieuwe en meeslepende klantgerichte strategie van het merk.