Jopen Bier biedt liefhebbers de kans om mede-eigenaar te worden van bierbrouwerij. De opbrengst wordt gebruikt voor groei, verduurzaming en innovatie.
Jopen crowdfunding
De Haarlemse brouwerij Jopen biedt liefhebbers en fans de kans biedt om mede-eigenaar te worden. De opbrengst van de crowdfundingcampagne gaat de craftbierbrouwer gebruiken voor groei, verduurzaming en innovatie.
Oprichting en ambitie
Jopen begon bijna 30 jaar geleden als burgerinitiatief. In 1994, het jaar dat gevierd werd dat Haarlem 750 jaar stadsrechten bezat, probeerde een groep liefhebbers de brouwtraditie van de stad nieuw leven in te blazen. Dat is ruimschoots gelukt: inmiddels is Jopen, vernoemd naar de vaten waarin het Haarlemse bier in vroeger tijden werd vervoerd, uitgegroeid tot de grootste craftbierbrouwerij van Nederland. Het Haarlemse bier wordt verkocht in 2300 horecagelegenheden en 5600 winkels, en wordt geëxporteerd naar 18 landen.
Toch is er nog genoeg ambitie om verder te groeien: “Lydian en ik zeggen vaak tegen elkaar dat we nog maar net begonnen zijn”, aldus oprichter Michel Ordeman, die het bedrijf samen met zijn vrouw Lydian Zoetman aanstuurt. “We hebben nog veel plannen en we zien veel groeimogelijkheden voor craftbier in het algemeen en Jopen in het bijzonder. Dat doen we het liefst samen met een groep trouwe fans en liefhebbers.”
Lees ook
Afvullijn voor blikken en pasteurisatielijn
Om de beoogde groei te realiseren, lanceerde Jopen eind vorig jaar een crowdfundingcampagne. Geïnteresseerden kunnen certificaten van aandelen kopen, waarmee ze mede-eigenaar worden van de brouwerij. Instappen kan vanaf €235,32. Het streefbedrag van de campagne is 2,5 miljoen euro.
Met het opgehaalde kapitaal wil Jopen inzetten op groei en verduurzaming. Ordeman: “Er staat een nieuwe hoogwaardige afvullijn voor blikken op de planning, en een modernisering en verduurzaming van het brouwerijgebouw.” Verder staan een verbouwing van de Jopenkerk – Jopens vlaggenschip in het centrum van Haarlem – en een eigen pasteurisatielijn voor non-alcoholische bieren op de wensenlijst.
Jobligaties
Het is niet voor het eerst dat Jopen mede-eigenaren zoekt. In 1997 trok de brouwerij de eerste groep investeerders aan door ‘Jobligaties’ te verkopen. Veel van deze investeerders zijn nog steeds betrokken bij de brouwerij. “Zij voelen net als onze collega’s als één grote Jopenfamilie”, aldus Ordeman. “Elk jaar rond Sint Maartensdag (11 november) worden zij uitgenodigd en bijgepraat over de stand van zaken. Nu is het tijd om ook de rest van Nederland onderdeel te maken van onze familie.” Het plan is de jaarlijkse Jobligatiehoudersdag uit te breiden naar een (J)Open Crowd Event; een bierfestival voor alle investeerders. Daarnaast biedt de brouwerij, afhankelijk van het aantal aandelen dat iemand koopt, verschillende rewards aan, zoals korting op bier en leuke goodies.
Wie geïnteresseerd is om een eigen stukje brouwerij te bezitten, moet niet te lang aarzelen. De crowdfunding loopt tot eind mei. Alle informatie over de campagne is te vinden op het platform NxChange en in het bijbehorende pitchdeck.