Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Royal Swinkels groeit en investeert in een duurzame toekomst

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Royal Swinkels groeit en investeert in een duurzame toekomst

26 april 2024 om 09:31

Royal Swinkels wist ondanks uitdagende marktomstandigheden in 2023 een solide omzetstijging te boeken. De Nederlandse brouwer investeert verder in een duurzame toekomst.

Royal Swinkels groeit en investeert in een duurzame toekomst
Royal Swinkels logo
Bieren van Swinkels Family Brewers

Royal Swinkels in 2023

Royal Swinkels wist ondanks uitdagende marktomstandigheden in 2023 een solide omzetstijging te boeken. Geopolitieke spanningen, oorlog in afzetmarkten, inflatie, energiecrisis en klimaateffecten geven turbulentie in de wereld en de markt. Desondanks bleef de motor van het familiebedrijf goed draaien en werden er positieve resultaten behaald. Zo zorgden investeringen in duurzame groei ervoor dat de circulariteitsscore steeg naar 61%, wat 2 procentpunt meer is dan in 2022.

Beter, gezonder en duurzamer

Royal Swinkels logo CEO Peer Swinkels: “Dit decennium is bedrijfsmatig niet te vergelijken met het vorige decennium. De voorspelbaarheid is verdwenen en dat vraagt een enorm aanpassingsvermogen van bedrijven. Wij hebben in 2023 opnieuw laten zien dat we daarover beschikken en dat is een groot compliment aan onze mensen. Samen zijn we een sterk bedrijf en plukken we de vruchten van - wat wij noemen - onze winnende familiecultuur.

We willen het bedrijf beter, gezonder en duurzamer doorgeven aan de volgende generatie. Zo werken we aan een grote digitale transformatie waardoor het hele bedrijf op één platform zal draaien. We implementeren hiervoor de meest geavanceerde systemen en in 2023 zagen we hiervan de eerste voordelen. Onze processen en organisatie worden hierdoor sterk verbeterd. Ook zien we dat de financiële prestaties van het bedrijf zich goed blijven ontwikkelen. Er is een gezonde uitgangspositie voor verdere groei en investeringen. In 2024 werken we verder aan onze ambitie om uit te groeien tot een volledig circulaire onderneming.

We willen consumenten en klanten op ieder moment, een grote variëteit aan kwalitatief hoogstaande dranken en gemoute gerst serveren, en dat op een zo effectief en efficiënt mogelijke manier. Zo bouwen we vol vertrouwen verder aan de toekomst van ons bedrijf. Dat doen we sinds kort onder een nieuwe naam: Royal Swinkels. Royal Swinkels is eenvoudig en krachtig. Samen staan we voor één familie, één team: One Swinkels.”

Financiële resultaten van de groep

Royal Swinkels realiseerde een omzetstijging van 1.032 miljoen euro in 2022 naar 1.128 miljoen euro in 2023, een groei van 9%. De EBITDA steeg met 16%, van 109 miljoen euro in 2022 naar 127 miljoen euro in 2023. Door omzetgroei en kostenbesparingen heeft het familiebedrijf haar financiële doelstellingen verder verbeterd en kon het ondanks de marktuitdagingen investeren in de toekomst.

Lees ook

Circulair ondernemen

Royal Swinkels scoorde in 2023 61% op circulair ondernemen, een verbetering van 2 procentpunt ten opzichte van 2022 op de Swinkels Circularity Index. Deze groei komt onder andere voort uit het verduurzamen van Point-of-Sale (POS) materialen en transportverduurzamingen. 

Royal Swinkels bleef investeren in nieuwe methodologie om prestaties op het gebied van circulariteit inzichtelijk te maken. Zo is aanvullend op de Science Based Target initiative (SBTi) commitment van het bedrijf (2022) om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn, vorig jaar een aanvullende methodologie ontwikkeld om scope 3 in kaart te brengen. Hiermee kan Royal Swinkels de voortgang op de net zero doelstellingen in de volledige keten monitoren.

Divisie Swinkels Family Brewers

De divisie Swinkels Family Brewers had in 2023 te maken met uitdagende marktomstandigheden. Zo gaven de inflatie, en verminderde koopkracht en consumentenvertrouwen, in de gehele biermarkt druk op de volumes. Ook de weersomstandigheden met veel regen in het voor- en najaar zorgden voor een negatieve invloed. Door een combinatie van effectief prijsbeleid, kostenbeheersing en portfoliomanagement, wist Swinkels Family Brewers deze negatieve effecten te beperken. Daarnaast werd er focus aangebracht in het assortiment en marktbenadering. Zo is de divisie in Japan gestart met een nieuw distributiemodel voor de alcoholvrije bieren en wordt er steeds meer lokaal geproduceerd. Ook is in 2023 in Zuid-Afrika een samenwerking opgestart met een lokale brouwerij die de lokale productie doet van een aantal alcoholvrije bieren onder het merk Bavaria, dichtbij de afzetmarkt. Met deze en meer initiatieven wist Swinkels Family Brewers in 2023 in diverse landen het marktaandeel te vergroten.

Divisie Holland Malt

De moutdivisie Holland Malt, bestaande uit de mouterij in Lieshout en de mouterij in Eemshaven, laat in 2023 opnieuw een positieve bijdrage zien. De omzet van de divisie nam toe en de winstbijdrage groeide als gevolg van efficiënte productie en een slim inkoop- en verkoopbeleid. Daarnaast heeft Holland Malt in 2023 ambitieuze stappen gezet richting een duurzamere toekomst door de mouterij in Eemshaven om te bouwen tot de eerste emissievrije mouterij ter wereld. Onlangs heeft de feestelijke opening plaatsgevonden. Op basis van innovatieve warmtepomptechnologieën biedt deze verandering niet alleen aanzienlijke voordelen op het gebied van energie-efficiëntie, maar markeert het ook een belangrijke stap in de richting van een volledig circulaire bedrijfsvoering. Diverse klanten hebben zich aangesloten bij dit project, waardoor deze investering meteen bijdraagt aan het verduurzamen van de keten. 

Divisies Habesha en Cuba

De resultaten bij de Ethiopische brouwerij Habesha waren, gezien sterk afnemende koopkracht door hyperinflatie, positief te noemen. Het merk Habesha is populair in Ethiopië en de alcoholvrije moutdrank Negus gooit hoge ogen. Het uitbrengen van Habesha op de tap en een prijsbeleid dat anticipeert op de omstandigheden, zorgden onder andere voor een toename in de verkoop. Alle Ethiopische merken lieten afgelopen jaar sterke groei zien. Ook is afgelopen jaar een nieuwe lokale productiefaciliteit in Cuba geopend. Cuba is voor Royal Swinkels al decennialang een belangrijk afzetgebied voor de export. Sinds juli is de lokale brouwerij in de havenstad Mariel in bedrijf en is er een eigen lokaal biermerk gelanceerd: Parranda.

Divisie Swinkels Real Estate

Royal Swinkels heeft in 2023 Swinkels Real Estate opgericht, een entiteit die vastgoedactiviteiten in Nederland en België samenvoegt en optimaliseert voor horeca-, distributie- en productielocaties. Het bedrijf wil het portfolio de komende jaren verder ontwikkelen op het gebied van zichtbaarheid, rentabiliteit en duurzaamheid.

Lees het volledige jaarverslag van 2023 op: https://annualreport.royalswinkels.com/.

Cookie instellingen