Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

De Magistraat groeit door met nieuwe aandeelhouder

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Bierbrouwerij De Magistraat groeit door

01 mei 2024 om 11:21

Bierbrouwerij De Magistraat groeit door met Léon Rodenburg als derde aandeelhouder. Het is voor Léon een langgekoesterde wens die in vervulling gaat.

Binnen bij Bierbrouwerij de Magistraat
Brouwen bij De Magistraat
Tanks van Bierbrouwerij De Magistraat

Bierbrouwerij de Magistraat

Het gaat goed met Bierbrouwerij De Magistraat. De bieren van de ambachtelijke brouwerij uit het Brabantse Almkerk zijn op steeds meer plekken verkrijgbaar.

In Brouwerij de Magistraat Door verschillende samenwerkingen met horeca, retail en groothandel genieten steeds meer consumenten van bieren zoals Dochter van de Burgemeester Blond) en Scheepstimmerman Tripel).

Op 1 mei j.l. is brouwer Léon Rodenburg ook toegetreden tot het management team door verwerving van een minderheidsbelang in de brouwerij.

Léon bij de brouwerij

Léon is al 2 jaar actief als brouwer en biersommelier bij De Magistraat. Veel van de werkzaamheden in de brouwzaal heeft hij overgenomen van Hans Anton Verschoor, die samen met zijn broer Clement in 2019 begon met de brouwerij. Na een roerige coronatijd is de brouwerij nu in rustiger vaarwater terecht gekomen. Je zou zelfs kunnen stellen dat het ze voor de wind gaat.

We zijn sinds kort verkrijgbaar bij een mooie selectie van landelijke Jumbo-supermarkten,? zegt Clement, die zich met 2 andere collega?s veel bezighoudt met de verkoop. “We merken dat iedereen in de bierwereld ons intussen wel eens heeft gezien of ons al kent. Het is nu zaak om dat door te zetten richting de consument.?

Lees ook

Nadat Hans Anton de brouwtaken bij Léon heeft belegd kriebelde het brouwvirus af en toe nog wel. “Omdat Léon niet alle dagen in de brouwerij was, mocht ik regelmatig nog bijspringen bij de vergisting of het bottelen. Ook dat zijn taken die van groot belang zijn voor de kwaliteit van het bier. Dat staat bij ons voorop,? aldus Hans Anton.

Zijn focus is sinds de komst van Léon wel anders. Hans Anton is verantwoordelijk voor de aansturing van het bierlokaal en voor de marketing van het merk De Magistraat. “Het hele plaatje moet kloppen,? zegt hij. Ook als biersommelier deelt Hans Anton graag zijn kennis van bier en brouwen. “Zo maken we de consument elke dag een beetje wijzer.?

Wens in vervulling

Bierbrouwen bij Bierbrouwerij de Magistraat Voor Léon gaat er een langgekoesterde wens in vervulling. Als aandeelhouder en daarmee ook bestuurder gaat hij al zijn tijd in de brouwerij spenderen. Hij blijft verantwoordelijk voor de productie. Léon: “Daar heb ik lang naar uit gekeken. Zoals Hans Anton al aangaf, gaat het bij bierbrouwen om kwaliteit en consistentie in het gehele proces van ingrediënt tot gebottelde fles. Een keertje bier brouwen kan iedereen, maar consistent écht goed bier brouwen vereist kennis, kunde en volledige focus. Het zal voor mij nu eenvoudiger worden om alles te overzien en te plannen. Met de verwachting dat we verder gaan groeien zal die planning een belangrijke sleutel zijn voor succes.?

Deelname aan bierfestivals

Toch draait de biermarkt niet puur om het bier zelf. Je moet ook op het juiste moment de juiste mensen bereiken. Dat doet De Magistraat al sinds de oprichting door deelname aan verschillende jaarlijkse bierfestivals. Zelf organiseren ze 20 mei (Tweede Pinksterdag, 14.00-20.00 uur) een festival met meerdere gastbrouwerijen in Almkerk. Dat zijn uitgelezen momenten om de brouwerij te presenteren aan de speciaalbierdrinker, of ze te verleiden eens iets nieuws te proberen.

De Magistraat in de retail

Behalve festivals zien ze ook in de retail een kans om meer in de schijnwerpers te staan. De wens is daar vooral om het assortiment slimmer te segmenteren.

Clement legt uit: “Niet iedereen gaat naar de slijterij of speciaalzaak voor een smaakvol barrel aged bier om in het weekend van te genieten. In de supermarkt komen we ook in aanraking met bierdrinkers die wellicht wat minder uitgesproken smaken zoeken. Zo kun je voor iedere plek het juiste bier uitzoeken. Maar dan moet je wel zorgen dat je op zoveel mogelijk van die plekken verkrijgbaar bent.? En hoe verleiden ze dan de bierdrinker tot het kopen van een fles? “Dat doe je met het merk, het etiket, de beleving en door gewoonweg op te vallen,? gaat Clement verder.

Maar je wilt ook dat mensen het een tweede keer kopen, daar maakt de kwaliteit alle verschil. Met twee biersommeliers in huis, waarbij Léon ook nog eens derde is geworden op het wereldkampioenschap voor biersommeliers, zijn we goed in staat de kwaliteit te waarborgen. Om die kwaliteit ook extern te bewijzen doen we dit jaar weer mee met de Dutch Beer Challenge, een belangrijke wedstrijd voor Nederlands bier. Als je een prijs wint is dat bij deze wedstrijd een teken dat het wel goed zit met de kwaliteit. Afgelopen jaar hebben we twee bronzen medailles in ontvangst mogen nemen, maar dit jaar mikken we hoger. We gaan voor het hoogst haalbare!?

Cookie instellingen