Het Mexicaanse biermerk Corona Extra (merkwaarde gestegen met 40% tot USD 10,4 miljard) heeft de titel van 's werelds meest waardevolle biermerk heroverd, volgens een nieuw rapport van Brand Finance, 's werelds toonaangevende merkwaarderingsadviesbureau. Heineken (merkwaarde gestegen met 18% tot USD 9 miljard) en Budweiser (merkwaarde gestegen met 11% tot USD 7,4 miljard) nemen de tweede en derde plaats in.
Corona heeft opnieuw de titel van 's werelds meest waardevolle biermerk heroverd, een positie die het eerder vier jaar op rij had tussen 2019-2022. Henry Farr - Directeur Brand Finance
Groei BSI en snelst groeiende biermerk
Na een stijging van 3,9 punten in zijn Brand Strength Index (BSI) score tot 85,9 uit 100, heeft Corona ook een opmerkelijke stijging in merksterkte opgetekend, waarmee het de positie als het derde sterkste biermerk wereldwijd veiligstelt. Volgens onderzoek uitgevoerd door Brand Finance hebben overweging, bekendheid, algemene reputatie en gebruiksstatistieken wereldwijd een jaarlijkse stijging laten zien.
Corona’s strategische initiatieven hebben zijn merkherkenning en reputatie versterkt, verder dan zijn consumentenaantrekkingskracht. Eerder dit jaar markeerde de aankondiging van Corona Cero als de officiële sponsor van de Olympische Spelen van Parijs 2024 een historisch moment, omdat het het eerste biermerk werd dat het evenement sponsorde.
Corona Extra is ook het snelst groeiende biermerk ter wereld, gevolgd door Spanje’s Estrella Damm (merkwaarde gestegen met 37% tot USD 1,4 miljard) en Singapore’s Tiger (merkwaarde gestegen met 30% tot USD 1,5 miljard).
Lees ook
Henry Farr (directeur Brand Finance) hierover: “Corona heeft opnieuw de titel van 's werelds meest waardevolle biermerk heroverd, een positie die het eerder vier jaar op rij had tussen 2019-2022. Dit bevestigt het leiderschap van het merk en weerspiegelt de evoluerende consumentenvoorkeuren voor premium en kwaliteitsproducten. Het biedt ook inzichten in het bredere landschap van de bierindustrie, waar merken die zich inzetten voor kwaliteit en innovatie de marktnormen herdefiniëren.”
Top 10 - Waardevolle biermerken in 2024
Hieronder de top 10 met de meest waardevolle biermerken in 2024. Heineken (nummer 2) is het enige Europese biermerk in de top 10.
Positie
Biermerk
Merkwaarde in miljard US$
1
Corona
10,4
2
Heineken
9,0
3
Budweiser
7,4
4
Bud Light
5,4
5
Modelo Especial
5,2
6
Snow
4,3
7
Coors
3,3
8
Asahi
3,1
9
Kirin
3,1
10
Miller Lite
2,9
's Werelds sterkste biermerk: Tsingtao
China’s Tsingtao (merkwaarde gestegen met 21% tot USD 2,6 miljard) is het sterkste biermerk ter wereld, met een BSI-score van 87,0 uit 100. Tsingtao behoudt een robuuste aanwezigheid in binnen- en buitenland, met zijn producten nu beschikbaar in meer dan 100 landen wereldwijd. Door strategische partnerschappen met distributiekanalen blijft Tsingtao zijn positie in sleutelmarkten versterken, waardoor zijn wijdverbreide toegankelijkheid en marktgroei worden gewaarborgd. Onlangs onthulde het merk een nieuw niet-alcoholisch alternatief, wat laat zien dat het zich ook weet aan te passen aan veranderende consumentenvoorkeuren.
Tsingtao staat niet alleen in zijn streven naar internationale markten. Al jaren breiden Aziatische biermerken uit naar westerse gebieden. Met name de Japanse Asahi Group Holdings en Kirin (merkwaarde gedaald met 1% tot USD 3,1 miljard) hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt in westerse markten door strategische overnames en partnerschappen, wat een langdurige trend van globalisering in de bierindustrie aantoont.