Ieder jaar presenteert Interbrand een top 100 van merken met de hoogste wereldwijde marktwaarde. In deze top 100 staan drie biermerken: Heineken, Corona Extra en Budweiser. Wat is de marktwaarde van deze bedrijven om in de top 100 te komen?
Ieder jaar stelt Interbrand een top 100 samen van de merken met de grootste waarde ter wereld. In de Top 3 van 2020 stonden de merken Apple (1), Amazon (2) en Microsoft (3). Er staan ook een drietal biermerken in deze top 100, waaronder onze Nederlandse trots Heineken.
Heineken is een van werelds grootste bierbrouwerijen. De brouwerij is opgericht op 15 februari 1864 door Gerard Adriaan Heineken. Heineken nam destijds Stoombierbrouwerij De Hooiberg over en zo moest Heineken & Co een veelbelovende onderneming worden.
Gerard richtte het bedrijf in voor de productie van het bovengistende Engelse Ale bier. Dit bier was in de eerste plaats bedoeld voor export, maar hiermee werd weinig succes behaald. Doordat de binnenlandse afzet boven verwachting was, werden er toch goede resultaten geboekt. De Hooiberg moest echter in 1865 zoeken naar een nieuwe vestiging omdat de Nieuwezijds Voorburgwal gedempt zou worden.
Na al die jaren is de brouwerij uitgegroeid tot een van de grootste biermerken ter wereld. En dat bleef niet onopgemerkt onder de criminelen, want op 9 november 1983 werd Freddy Heineken, toenmalig eigenaar van Heineken ontvoerd met zijn chauffeur Ab Doderor. In totaal zijn Freddy en zijn chaffeur 21 dagen ontvoerd geweest in een loods op een bedrijventerrein. Tijdens de ontvoering werd er 35 miljoen gulden losgeld betaald aan de ontvoerders.
Ondanks verschillende tegenslagen die Heineken heeft gehad, zoals de ontvoering, is Heineken een van de drie biermerken die in de top 100 staat van de meeste marktwaarde van alle wereldwijde merken. Inmiddels is Heineken al in 190 landen te drinken. Heineken is terug te vinden op plek 88 in de top 100 van Interbrand. Heineken had in 2020 een waarde van €5,520 miljard. Dat is een daling van 2% vergeleken met 2019. Bekijk in onderstaande overzicht de waarde van Heineken over de afgelopen tien jaar.
Corona Extra is het bestverkopende bier in Mexico en wereldwijd kun je in ruim 170 landen genieten van dit Mexicaanse bier. Corona Extra is in handen van de grootste bierbrouwerij ter wereld Anheuser-Busch InBev uit Leuven. De Belgisch-Braziliaanse biergigant nam in 2012 de Grupo Modelo brouwerij in zijn geheel over en gezien de merkwaarde was dit een uitstekende zet.
Corona werd voor het eerst gebrouwen in 1925 als pils door Grupo Modelo, dit was toen en nu nog steeds de grootste bierbrouwerij van Mexico. Het jaar erop overwoog Grupo Modelo om voor het bier donkergekleurde flessen te gebruiken, om zo de smaak te verbeteren en beter te bewaren. Uiteindelijk namen ze de beslissing om de transparante flessen te blijven gebruiken. Dit bleek een geniale zet, want het transparante flesje Corona met een limoenpartje op de hals is uitgegroeid tot een echt icoon.
Tien jaar na de oprichting werd Corona Extra een van de bestverkopende Mexicaanse bieren in Mexico. In 1976 begon de brouwerij uit Mexico Corona Extra te exporteren naar De VS. Zo kon de brouwerij mensen in de VS kennis laten maken met het Mexicaanse bier. Tot de jaren 90 exporteerde Grupo Modelo alleen naar de VS en dat was een groot succes. In de jaren 90 is Corona Extra begonnen met het exporteren naar andere landen in de wereld en met succes, het Mexicaanse biermerk is uitgegroeid tot een wereldwijd bier en is nu niet meer weg te denken uit de bierindustrie.
Corona is een biertje dat vooral in de zomer veel wordt gedronken met een partje limoen in de hals van de fles. We dromen weg van een Mexicaans strand met een ijskoud Corona biertje in de hand. Als je wat gokkasten online bespeelt heb je je vakantie misschien heel snel verdiend.
Inmiddels is het merk Corona Extra wereldwijd bekend, maar dit is onder de grote brouwerijen niet onopgemerkt gebleven. In 2012 nam bierbrouwerij AB InBev het Mexicaanse bier van Grupo Modelo over. Het bedrijf heeft ruim 16 miljard euro betaald om de aandelen te verwerven die het nog niet in handen had. In de afgelopen tien jaar heeft Corona Extra een enorme groei gemaakt op de wereldwijde markt. Corona Extra had in 2010 een geschatte marktwaarde van €3,847 miljard. Het merk is de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld in waarde. Corona Extra werd in 2020 geschat op een marktwaarde van €6,563 miljard. Corona staat dan ook op plek 78 in de lijst van Interbrand. Hieronder vind je een overzicht met de groei van Corona.
Budweiser is een pils in Amerikaanse stijl dat werd geïntroduceerd in 1876 toen oprichter van het bedrijf, Adolphus Busch, het eerste echte nationale biermerk van de Verenigde Staten wilde creëren.
In 1876 werd Budweiser voor het eerst gebrouwen door Adolphus Busch, een Duitse immigrant en ondernemer. Adolphus was afkomstig uit een familie van brouwers en leveranciers en emigreerde in 1857 met drie van zijn broers naar de VS om daar werk te zoeken en een nieuw leven te beginnen. In de VS ontmoette hij Lilly Anhauser, wat later zijn vrouw werd. De vader van zijn vrouw had een brouwerij en in 1864 vormde Busch samen met zijn schoonvader het bedrijf dat bekend zou staan als Anheuser-Busch.
In de jaren die volgden reisde Busch heel Europa af om de nieuwste brouwtechnieken te onderzoeken. In Europa kwam hij in aanraking met lichtere bieren. Ook leerde Adolphus een techniek die ervoor zorgt dat bier langer houdbaar blijft en het gemakkelijker getransporteerd kan worden zonder te lekken. Eenmaal terug in de VS begon Busch met het brouwen van een lichte biersoort en in 1976 werd dit bier geïntroduceerd onder de naam Budweiser. Door technologische ontwikkelingen kon het bier makkelijk verspreid worden door het hele land en zo bloeide het bedrijf helemaal op.
In 2019 heeft AB InBev Bud naar Nederland gebracht en dit bleek ook in Nederland een groot succes te zijn. Inmiddels hebben ruim 1300 horecazaken Bud op de tap. AB InBev heeft dit gedaan om het Nederlandse bierlandschap op te frissen en kennis laten maken met Bud dat een internationaal premiumpilsener is met een onderscheidende positionering.
Inmiddels heeft Budweiser een marktaandeel van ongeveer 50% van alle verkrijgbare bieren in de Verenigde Staten. Behalve in de VS, is Budweiser wereldwijd ook een succesvol merk. Volgens Interbrand heeft het biermerk een marktwaarde van €15,606 miljard en staat daarmee op plek 33 in de top 100. Dit is wel een daling van 3% vergeleken met de marktwaarde in 2019. Benieuwd naar de groei van de afgelopen jaren van Budweiser? Hieronder vind je een overzicht van de afgelopen tien jaar.