Biermerken sluiten soms deals met Hollywood producties, zodat hun bieren te zien zijn in films. In dit blog geven we voorbeelden van deze vorm van bier en marketing.
Al tientallen jaren worden producten vertoond in bekende films. Deze methode geeft filmmakers een groter budget om de films te financieren. Deze vorm van sluikreclame in films blijkt een win-win situatie voor zowel de brouwer als de filmmaker. De brouwerij kan zijn biermerk ophangen aan een bekend filmpersonage en de filmmaker ontvangt een flink bedrag van het biermerk. In dit artikel gaan we het hebben over bier als sluikreclame in Hollywoodfilms.
We weten inmiddels allemaal dat niets te veel is voor Tom Cruise en dat hij geregeld aan vliegtuigen hangt of zijn enkel breekt omdat hij van gebouw naar gebouw springt. De acteur heeft een aardige reputatie opgebouwd door zijn eigen stunts uit te voeren. Maar dat ging natuurlijk niet van de ene op de andere dag.
Ook in andere films is het bekende Amerikaanse bier, dat in Nederland als Bud wordt verkocht, te zien geweest. Bijvoorbeeld in de film ‘21’ spotten we Kate Bosworth die een Budweiser wegtikt terwijl ze live Blackjack speelt aan de tafel van een casino in Las Vegas. 21 gaat over een groep briljante MIT studenten die casino’s in Las Vegas miljoenen dollars afhandig maken. Ze kraken hierbij de code van Blackjack. De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en Budweiser verdiende er leuk aan mee.
Tijdens de promotie van de film 'Spectre' creëerde Heineken flesjes met 007-verpakkingen waarop consumenten een code vonden waarmee ze via een scanner een video konden bekijken. De video bevatte een commercial waarin Bond een vrouw op waterski's meesleurt met zijn boot. De vrouw grijpt onderweg een dienblad met flesjes Heineken (omdat ze deels aan land gaat terwijl ze aan de speedboot vastzit) en redt Bond vervolgens uit een gevaarlijke situatie. De insteek van Heineken was dat ze af wilden van het idee dat mannen altijd met een biertje in de kroeg zitten. Vrouwen kunnen er ook wat van en Heineken wilde dat de reclame een afspiegeling was van de moderne progressieve man en, nog belangrijker, van diversiteit.
In Nederland wordt reclame voor alcoholhoudende dranken aan banden gelegd en er zijn zelfs voorstellen om ook reclame voor alcoholvrij bier te verbieden. De regelgeving in Nederland houdt bovenstaande internationale merken natuurlijk niet tegen... Bierreclame in films heeft effect. Kijkers worden steeds merkgevoeliger. Eenmaal een merk gekozen, wisselt men niet snel van merk. Dus als je stoer wilt zijn zoals James Bond, grijp je al snel naar een Heineken biertje. Humor in bierreclame is vooral belangrijk omdat iedereen daar gevoelig voor is. En als er dan ook nog perfecte mensen in de film voorkomen, is het plaatje compleet. Je zet je merk op de kaart als je samenwerkt met filmproducenten van kaskrakers. Als een film goede recensies krijgt, loopt je doelgroep in de miljoenen. Dat betekent, kassa!
Waar de product placements in films vaak positieve effecten hebben op de verkopen, lopen andere campagnes minder goed af. Bijvoorbeeld de campagne van Bud Light met transgender influencer Dylan Mulvaney.