6500 bezoekers voor het Nederlands Bierproeffestival
20 mei 2019 om 16:38
6500 bezoekers hebben afgelopen weekend de achtste editie van het Nederlands Bierproeffestival bezocht, dat van 16 t/m 18 mei plaatsvond in de Grote Kerk in Den Haag. Het Nederlands Bierproeffestival is jaarlijks hét startsein van de Week van het Nederlandse Bier
Bier proeven en ontdekken
Naast de keuze uit 250 bieren van 45 Nederlandse brouwerijen, konden bezoekers deze editie ook veel kennis opdoen tijdens de tientallen masterclasses en workshops. Gecertificeerde biersommeliers gaven uitleg over het proeven van bier en de huidige biertrends.
Zo kwamen bezoekers meer te weten over hoe de toevoeging van spijs, geur én geluid aan verschillende biertypen van invloed is op je smaakbeleving, de foodcombinaties met bier zoals kaas en chocola, bakken met bier, bierproeven als een pro en de laatste biertrends zoals bierrijpen.
Tijdens ‘De Week’ worden er door heel Nederland meer dan honderd bieractiviteiten georganiseerd en sluit de Week af met de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 t/m 26 mei waar men bij tientallen brouwerijen alle geheimen van het bierbrouwen kan ontdekken tijdens de open dagen. Voor meer informatie en activiteiten door het hele land zie: weekvanhetnederlandsebier.nl.
Interactief genieten
Cees-Jan Adema, directer Nederlandse Brouwers en tevens organisator van het Nederlands Bierproeffestival, licht toe: “Naast dat consumenten zoals ieder jaar bij de brouwmeesters achter de bar hun vragen kunnen stellen over het bier en het brouwproces, waren er dit jaar ook tientallen masterclasses en workshops. Een hele mooie toevoeging aan het festival, waarbij bezoekers ook echt hun bierkennis kunnen vergroten. Zo liepen er tevens Biersommeliers van bieropleiding StiBON rond in opvallende hesjes. Consumenten konden bij hen met al hun biervragen terecht. Ik denk dat deze mooie initiatieven ons festival echt onderscheid van andere bierfestivals.”
Lees ook
Honderden activiteiten de komende week
Tijdens de Week kan men in heel Nederland kennis maken met bier van eigen bodem tijdens o.a. workshops, proeverijen, bierwandelingen, festivals, rondleidingen in brouwerijen en bierdiners.
Dit jaar is er voor het eerst een megacollab gebrouwen door diverse CRAFTleden. 42 brouwerijen hebben in duo’s maar liefst 21 verschillende en gloednieuwe bieren gebrouwen. Deze zijn de gehele week in alle windstreken van Nederland te proeven: in de horeca, op festivals en tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen.
De Week van het Nederlandse Bier wordt afgesloten met de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 t/m 26 mei. Zeventig brouwerijen door heel het land openen dan hun deuren voor publiek.
Stichting Week van het Nederlandse bier
De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zich verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier.
In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van: Nederlandse Brouwers, CRAFT, Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra drankenspeciaalzaken, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! Magazine en Bier Consumenten vereniging PINT. Voor meer informatie over de Stichting Week van het Nederlandse Bier zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl.