Wat zo'n twintig jaar geleden de meest bespotte biercategorie was is tegenwoordig de snelst groeiende. Alcoholvrij bier verovert de biermarkt en er komen steeds meer stijlen bij van het alcoholvrije gerstenat.
Wanneer heb jij voor het laatste een biertje gedronken? En hoe lang is het geleden dat je een biertje gehad hebt zonder alcohol? Had je deze vragen een aantal jaar geleden gesteld, dan hadden mensen je vreemd aangekeken. De tijden zijn wat dat betreft definitief veranderd.
Tijdens de oudejaarsconference van 1989 leidde Youp van 't Hek het einde van het alcoholvrije biermerk Buckler in Nederland in.
Non-alcoholisch bier had een bijzonder klein marktaandeel en de gemiddelde man deed er nogal gekscherend over. En nu? Tegen 2025 wil de grootste brouwer te wereld AB InBev dat minstens 20 procent van de biervolumes uit niet- of laagalcoholhoudende producten bestaat. Nederlands grootste brouwer Heineken verwacht op een kortere termijn al een marktaandeel van 10% voor het laagalcoholisch en alcoholvrije bier. Een flinke omslag dus, maar waardoor is deze omslag veroorzaakt?
Van een onbeduidend marktaandeel naar een prominente speler op de markt. Zeker wanneer je alcoholvrij en alcoholarm bier samen neemt, is een marktaandeel van 10% zeker niet uitgesloten. En dat is niet alleen in Nederland het geval. Ook bij onze oosterburen wint het bier met een lager (of geen) alcoholpercentage steeds meer terrein.
Heel vreemd is dat niet. De bierproducenten zijn duidelijk in gaan spelen op deze markt. De alcoholvrije bieren worden uitgebracht als speciaalbieren, Radlers en andere varianten. Daarnaast zijn er tal van voordelen die ervoor zorgen dat dit segment sterk blijft groeien. Overigens heeft de groei ook deels te maken met de regelgeving op het gebied van reclame. Waar restricties zijn, zal een bierverkoper altijd kiezen voor een alcoholvrije variant omdat hier altijd reclame voor gemaakt mag worden.
- Gezonder
- Goedkoper
- Ook te drinken op het werk of bij andere activiteiten
- Enorme (groeiende) markt met tal van opties
Laten we de voordelen per categorie bekijken om zo de enorme groei van de markt te verklaren.
We leven in een maatschappij waarbij duurzaamheid en gezondheid steeds belangrijker wordt. Zeker voor de millenials die hier dagelijks actief mee bezig zijn. Bewust werken aan een gezonde levensstijl gaat simpelweg niet samen met alcohol – maar af en toe een biertje is wél weer lekker. Kan de millenial kiezen voor een alcoholvrij of alcoholarm biertje, dan is dat de perfecte optie.
Het belang van deze factor wordt vaak onderschat. Het zijn de jongeren die de toekomst bepalen van de markt. Biermakers richten zich actief op de millenials omdat zij de kopers van de toekomst zijn. Laat de millenial weten dat gezondheid het belangrijkst is, waarbij hogere alcoholpercentages uitgesloten zijn, dan moet de fabrikant wel mee, omdat er anders straks geen kopers meer zijn.
Tot slot bevat alcoholvrij bier significant minder calorieën dan bier mét alcohol. Tel daar bij op dat je je minder snel laat gaan (met vet eten of nóg meer bier drinken) als je geen alcohol drinkt en je bespaart een hoop calorieën.
De Nederlandse overheid heeft een sterk sturende invloed op ons gedrag door het toepassen van accijnzen of fossiele brandstoffen, tabakswaren en alcohol. Het gevolg: bier wordt alleen maar duurder door accijnsstijgingen, tenzij er gekozen wordt voor een lager alcoholpercentage. Zit er minder alcohol in het bier, dan valt het accijnsbedrag lager uit. Zit er géén alcohol in het bier, dan hoeft er geen accijns gerekend te worden.
Dit zorgt voor lagere kosten voor de producenten, die de hogere marge deels terugrekenen naar de klant door de prijzen van alcoholvrij en alcoholarm bier iets te drukken. Dat hebben we overigens eerder gezien in Zweden, waar de producenten het alcoholpercentage verlaagden met een paar tienden om de stijging van de accijns op bier op te vangen.
Alcoholvrij bier kun je overal drinken, net als frisdrank of water. Dus ook op je werk, of tijdens een bezoekje aan het casino, aangezien alcoholvrij drinken en het plaatsen van een weddenschap wél prima samengaan. Je kunt bijvoorbeeld ook leuke spellen vinden om bij Leeuwslots te spelen. Bier zonder alcohol heeft geen consequenties voor je reactievermogen, dus je kunt gewoon autorijden wanneer je gedronken hebt.
Wie een aantal jaar geleden een alcoholvrij biertje wilde drinken, die had eigenlijk weinig te kiezen. Er waren nog niet zoveel producenten die op deze markt inzetten. Daarnaast was het aanbod per fabrikant ook nog eens beroerd. Dat is tegenwoordig heel anders. In de gemiddelde supermarkt is het aanbod aan alcoholvrij en alcoholarm bier minstens zo groot als het aanbod aan pils.
Aangezien de markt blijft groeien, is de kans groot dat er nog veel meer speciaalbieren ontwikkeld zullen worden en niet alleen in Nederland maar binnen heel Europa. Meer dan genoeg bieren te testen dus wanneer je kiest voor minder of geen alcohol!