Elke keer is het weer ontzettend spannend en hopen we natuurlijk dat Oranje het letterlijk zo ver mogelijk weet te schoppen. Niets is lekkerder dan het kampioenschap volgen met een ijskoud biertje, of het nu een pilsje, een 0.0 of een radler is. Om je alvast een voorproefje te geven op het EK dit jaar, hebben we de leukste bierreclames voor je uitgezocht.
Laten we beginnen met een Nederlandse bierreclame, namelijk die van Grolsch tijdens het EK van 2012, waarbij Spanje de beker won. De slogan “het klinkt al lekker” is erg toepasselijk voor deze wel heel unieke versie van het Nederlands volkslied. Het bijzondere flesje leent zich er goed voor en de reclame laat zien hoe gezellig de oranjegekte kan zijn. De vraag is natuurlijk of jij en je vrienden dit na kunnen doen tijdens de rust.
Geluk zit in een klein broekje, een boodschap die niet voor iedereen in deze commercial van Bavaria werkelijkheid wordt. De hoofdpersoon heeft namelijk niet zijn beste dag en kan een avondje onlinecasino.amsterdam beter nog eventjes uitstellen. Zijn prachtige oranjeshirt is namelijk gebruikt om een Bavaria geluksbroekje van te maken. Nederland heeft in de commercial gelukkig wel veel geluk. Helaas waren de geluksbroekjes niet voldoende om de zege van het EK in 1988 te herhalen. De reclame is in ieder geval onze persoonlijke favoriet en zeker het bekijken waard.
Tijdens het WK in 2018 was Budweiser hét officiële biertje. Het was het jaar waarin Frankrijk er met de titel vandoor ging en het kampioenschap zelf in Rusland plaatsvond. Drones vlogen in deze reclame de hele wereld over met ijskoude biertjes, op zoek naar dorstige supporters. Want tijdens het heetst van de strijd kunnen we natuurlijk allemaal wel een ijskoud schuimend drankje waarderen. Ook onderweg werden er biertjes afgeleverd, die licht genoeg zijn om te vervoeren. Aangezien Bud Light het populairste biertje is van dit Amerikaanse merk.
De droge humor van deze reclame vind je geweldig of juist helemaal niet. Het is een hilarisch persbericht waarin Duitsland met een oplossing komt voor de luidruchtige Nederlandse supporters. Ze doelen daarmee natuurlijk op alle “lawaaierige” cadeautjes die je destijds ontving van Heineken, tijdens het WK en het EK bij het kopen van een kratje of een sixpack. Je kent deze toffe extraatjes vast wel. En in het verleden waren dit onder andere de luidsprekerhoed en de trom-pet (een pet en trommel ineen). De oplossing van de Duitsers is echter niet wat je zou verwachten. Maar we zullen het niet verklappen, daarvoor kun je beter de commercial bekijken.
Een reclame van ons buurland, waarin het samenhorigheidsgevoel van de sport centraal staat. De Rode Duivels zijn er klaar voor en de elf spelers worden ondersteund door 11 miljoen landgenoten. De boodschap is duidelijk, dat er moet worden geloofd in een positieve uitslag en dat het supporteren van je team het beste gaat met een koude Jupiler in je hand. Een biertje dat we natuurlijk ook in Nederland kunnen waarderen, buiten het EK om natuurlijk.
Het is natuurlijk geen EK of WK, maar deze reclame was te leuk om niet te noemen. Heineken heeft namelijk een geweldige reclame neergezet, waarin je iedere keer weer nieuwe details opvallen. Het onderwerp is iets dat we allemaal kennen, dat ene belangrijke moment missen tijdens de wedstrijd. De muziek van Aerosmith maakt het allemaal nog een tikkeltje vermakelijker. En als je een keertje wel het gevoel hebt dat het geluk aan jouw kant staat, bezoek dan deze lijst met betrouwbare wedkantoren die je niet in de steek laten.
Tenslotte een reclame ter ere van het vrouwenvoetbal, met een man in de hoofdrol. Niemand minder dan Leo Messi moedigt zijn vrouwelijke collega’s aan, in de hoop dat ook de Argentijnse vrouwen “bring home the bud”. Iets dat ze uiteindelijk niet is gelukt in 2023. Aan de reclame en het overheerlijke bier van Budweiser lag het in ieder geval niet. En voor wie het biertje nog niet kent, het is gebrouwen van 30% rijst, naast het klassieke gerstemout.