Afgelopen maandag meldden we dat de Nederlandse brouwer Grolsch in de etalage staat. Wat zouden de gevolgen van een verkoop zijn voor de brouwer en wie zijn gegadigden om Grolsch in te lijven?
De grootste brouwer ter wereld AB Inbev neemt de nummer twee SAB Miller over. De laatste is sinds 2007 eigenaar van Grolsch. Om bezwaren van mededingingsautoriteiten vóór te zijn, zou de combinatie onderdelen willen verkopen, aldus de Britse pers.
Dat is echter niet logisch. In Nederland zou de combinatie AB Inbev en SAB Miller namelijk een marktaandeel van 26 tot 30 procent krijgen. Concurrent Heineken heeft een marktaandeel van 40 tot 50 procent, afhankelijk van welke schattingen je hanteert. In Nederland wordt de nieuwe combinatie dus helemaal niet te machtig. En in het buitenland hoeven kartelwaakhonden zich niet druk te maken om Grolsch, omdat het daar klein is.
Waarschijnlijker is dat AB Inbev geld wil vrijmaken. Daarmee moet een deel van de miljardenschuld worden ingelost, die de brouwgigant voor de overname is aangegaan. Bij eerdere overnames van AB Inbev werd ook een deel van hettafelzilver verkocht om de schuldenberg af te bouwen. Vorige maand verkocht de brouwgigant al de Amerikaanse joint-venture MillerCoors voor 12 miljard dollar. Volgens zakenbank Nomura kunnen verkoopkandidaten Grolsch en het Italiaanse Peroni samen 1,5 miljard euro opbrengen.
Dat is onwaarschijnlijk. Toen Grolsch in 2007 werd verkocht aan SAB Miller was de beursgenoteerde Nederlandse brouwer nog voor 36 procent in handen van de oprichtersfamilie. Dat betekent dat ‘slechts’ een derde van de totale overnamesom van ruim 800 miljoen euro bij de familie terecht kwam. Dat is niet genoeg om héél Grolsch te kunnen kopen.
Met een banklening of steun van private equity kan het misschien wel, maar waarschijnlijk is het niet. In tegenstelling tot een aantal andere vermogende families trekt de oprichtersfamilie De Groen niet samen op als investeerder. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen voorkeuren, die variëren van ambachtelijk brouwen tot autoraces. Het kapitaal uit 2007 is verdeeld, en in veel gevallen besteed.
De belangrijkste gegadigden om de merken van AB InBev en SAB Miller over te nemen, zijn volgens de Sunday Times het Amerikaanse Molson Coors, het Ierse C&C en Heineken. Een overname van Grolsch door de Amsterdamse brouwer is echter onmogelijk, zegt analist Gerard Rijk van SNS. ,,De Nederlandse mededingingsautoriteit zal dat niet toestaan.’’
Heineken heeft naar schatting 35 procent van de Nederlandse markt in handen, Grolsch 13 procent. Samen zouden ze bijna de helft van de bierverkoop controleren. Ook in Groot Brittannië zou de combinatie problemen opleveren, omdat Heineken daar met 26 procent al marktleider is.
Het merk internationaal laten uitgroeien tot een premium merk; dat was het doel dat SAB Miller voor ogen had toen het Grolsch acht jaar geleden kocht. Van die ambitie is tot nu toe echter weinig terechtgekomen. In het nieuwe fusieconcern dat in de maak is, dreigt Grolsch helemaal onder te sneeuwen. Met slechts 0,24 procent van de totale productie is het beugelbier daarin immers slechts een miniscuul merkje.
Iedere eventuele koper zal aanmerkelijk kleiner zijn. Zoete: ,,En een kleine partij kan Grolsch meer liefde en aandacht geven dan ze in zo’n groot concern zouden krijgen. In In-Bev of SAB Miller is Grolsch onbetekenend, maar in een kleiner bedrijf kunnen ze een rol spelen. Dus verkoop kan voor Grolsch best eens voordelig uitpakken.’’
16-12-2015: Grolsch in waarde gedaald, gegadigden voor overname
06-01-2016: Carlsberg valt af als koper van Grolsch
11-01-2016: Japanse brouwer Asahi wil Grolsch kopen
22-01-2016: Ook Zwitsers familiefonds heeft interesse in Grolsch
26-01-2016: Wie van de zes koopt Grolsch
10-02-2016: Officieel bod Japanse Asahi op Grolsch
19-04-2016: AB InBev akkoord over Japans Grolsch
26-08-2016: Grolsch rustig onder fusieperikelen
28-09-2016: Grolsch wordt definitief Japans
12-10-2016: Grolsch officieel Japans