In deze blog schrijft brouwmeester René Schokker van Brouwerij Puzzelaer V.O.F een stappenplan over hoe je je eigen gebrouwen bier op de markt kan brengen.
Je kent het wel: zaterdagochtend kriebelt je trendy baardje. Dat kan maar een ding betekenen; brouwkoorts. Vol enthousiasme spring je uit je bed.
In plaats van je dagelijkse ontbijt van volle granen rustig naar binnen te scheppen, sta je granen te malen in een te kleine schrootmolen, die je net wat te vaak moet bijvullen. Na ruim een half uur draaien en vullen is het zover; het mout is geschroot.
Een inmiddels opgewarmd keteltje van 30 liter is op temperatuur, het mout wordt gestort. We weten allemaal hoe deze dag eindigt, met een eerder gemaakt biertje. Vol trots geniet je ervan, en kijk je terug op een succesvolle brouwdag. Maar dan komt het punt waar velen van ons een keer zijn beland, of nog gaan belanden. Ik brouw eigenlijk veel meer dan dat gezond voor me is. Daarbij komt, dat je zelf zo overtuigd bent van je trotse natje, dat je die het liefst met de hele wereld wel wilt delen! Maar elke keer als je vrienden weer op bezoek zijn, hoop je dat ze om jouw eigen biertje vragen, maar ja, dan ben je wel snel door je heerlijk voorraadje heen. Dus besluit je maar al te vaak dat ze maar genoegen moeten nemen met een gewoon smakeloos pilsje uit de supermarkt. Want je hebt maar zo weinig....
Ineens heb je het. Je wilt meer brouwen. Niet om zelf nóg meer te kunnen drinken, maar om het in de schappen van de winkels te krijgen, of nog beter; op de tap van je favoriete lokale kroeg! Maar hoe dan? Vaak blijft het hier bij dromen. Velen denken: dat kan ik niet. Of ze weten niet waar te beginnen en hoe zoiets aan te pakken. Vaak is het toch gewoon een kwestie van doen. Het is immers eenvoudiger dan je denkt.
Simpel gezegd, je gaat naar de Kamer van Koophandel, laat je inschrijven en klaar.
Je hebt een bedrijf. En dan begint het. Er zijn meerdere manieren om te starten met een bedrijf, hieronder beschrijf ik een aantal stappen tot een succesvolle brouwerij, zonder al te veel risico.
1) Klinkt voor de hand liggend, maar doe het: maak een ondernemingsplan. Ga er gewoon eens goed voor zitten, wat wil je eigenlijk? Wat ga je toevoegen aan de markt, ofwel: wat maakt jou of jouw biertje nu uniek? Zet die stip op de horizon, weet waar je heen wilt. Het helpt om dat niet alleen te doen, vraag mensen uit je omgeving die je goed kennen om input. Bevraag ook eens wat mensen die al in die markt zitten, het kan je soms erg op weg helpen. Zo voorkom je mogelijk het maken van fouten die anderen ook gemaakt hebben, leer van elkaar.
2) Voordat je brouwapparatuur aanschaft of 1000 liter bij een huurbrouwerij afneemt, zorg je eerst voor afnemers. Deze kun je immers met je hobbybrouwsetje al overtuigen van jouw talent. Bij het zoeken van een huurbrouwerij, let dan goed op de bieren die uit die brouwerij komen. Zijn deze van voldoende kwaliteit? Sta je zelf ook helemaal achter de werkwijze van deze brouwerij, en klikt het goed met de meesterbrouwer? Luister ook goed naar je onderbuik, als het niet goed voelt, dan is dat vaak ook zo. Ga niet met de eerste de beste in zee, maar weet zeker dat het een goede match is. Let ook op de volumes, bij brouwerij Puzzelaer werken we met hele kleine volumes, batches vanaf 260 liter. Een batch van 260 liter afnemen is een stuk lager risico dan gelijk 1000 liter of meer.
3) Zoek een brouwerij (liefst in de buurt) die in niet al te grote volumes brouwt. Ga samen met de brouwer zitten om jouw recepten om te rekenen. Want het vergroten van brouwvolume kun je niet gewoon je ingrediënten met dezelfde factor vermenigvuldigen, zo werkt dat gewoon niet. Als je meer over huurbrouw wilt weten en wat daar bij komt kijken, kun je natuurlijk contact met brouwerij Puzzelaer opnemen.
4) Zet een basis administratie op, voor je inkomsten/ uitgaven en voorraad en klantbeheer. Als je dit gelijk goed doet, pluk je hier later de vruchten van. En ja; excel voldoet prima als je er een beetje in thuis bent. Ben je dat niet? Dan zijn er voldoende redelijk goedkope online softwarepakketten die voldoen aan de eisen. Wij werken bijvoorbeeld met e-boekhouden.
5) Ontwerp je etiketten, bij huurbrouw kan de brouwerij vaak helpen bij het (laten) drukken en etiketteren van de flessen. Waar een etiket allemaal aan moet voldoen lees je in een andere blog van brouwerij Puzzelaer.
Maar hoe zit het met accijns en BTW? Wanneer je bij een huurbrouwerij brouwt, doet de huurbrouwerij de accijnsaangifte voor je :-) Zo, dat is al een hele zorg minder... En BTW dan? Tja, helaas; die zou je zelf wel moeten afdragen. Je betaald echter alleen BTW over jouw toegevoegde waarde; dus verkoopprijs - inkoopprijs x BTW-percentage. En aangezien de Nederlandse overheid nog steeds niet inziet dat bier een eerste levensbehoefte is, betaal je 21% BTW.
Het grootste advies dat je kunt krijgen om echt succesvol te zijn is: wees jezelf. Imiteer geen collega-brouwers, doe jezelf niet anders voor, blijf autonoom. Wanneer je trends volgt of andere brouwers kopieert loop je altijd een stap achter anderen aan.
Heb je na het lezen van deze blog er echt zin in gekregen, en denk je dat je het nu ook echt kan? Ja hoor, ik denk van wel. Maar het kan ook heel fijn zijn als er toch iemand in je netwerk zit, die je kan helpen, die al eerder met dit bijltje gehakt heeft. Want alle raad en advies krijg ik niet in een blog gevangen.
Neem gerust eens contact met ons op, en laten we dan samen eens kijken waar we elkaar kunnen helpen. Wij verwelkomen graag nieuwe enthousiaste brouwers, wij zien niet als concurrenten maar als soortgenoten. Ons motto is niet voor niets: "Lets have fun".
Lees ook een blog van Brouwerij Puzzelaer blog over "Nagisten op de fles bestaat niet..." of "Waar moet een bieretiket aan voldoen?"