Tegenwoordig is de marketing bijna net zo belangrijk als de smaak van pils. Consumenten proeven bijvoorbeeld het verschil niet tussen Tiger en Heineken. Tiger is het bekendste biermerk van Azië en is sinds 2012 volledig in handen van Heineken.
Op papier is er weinig verschil tussen de twee merken van Heineken. Allebei een lagerbier met hetzelfde alcoholpercentage en nagenoeg identieke scores op beoordelingsites. Waar staan de merken eigenlijk voor?
Heineken positioneert zich als een bier voor de man van de wereld. De campagne van James Bond sluit hier bijvoorbeeld goed op aan, aldus een Heineken topman.
Tiger is gericht op de generatie geboren tussen 1980 en 2000. ''Zij zijn meer zoekende en bezig zich te ontwikkelen. Ze hebben de ambitie iets te bereiken''. Nergens heeft de Heineken topman het over de smaak van de bieren.
Uit een blinde test proefden de 138 proefpersonen geen verschil tussen Budvar, Stella Artois en Heineken, de drie best verkochte Europese pilsners. De consument maakt dus een keuze op basis van de reclame en imago.
Pils van de grote brouwers zijn fabrieksbieren geworden. De straffe kantjes zijn afgevlakt om zoveel mogelijk klanten te charmeren. Pils heeft de reputatie van een bier met zwakke smaak. Zeker de grote merken gebruiken een commercieel recept dat een zo groot mogelijk publiek moet aanspreken. Er zit daarom weinig karakter aan het bier.
Voor iedereen die een bijzonder biertje zoekt durven kleine brouwerijen vaker te experimenteren met uitgesproken smaken. Met de groei van de speciaalbieren worden er steeds meer kleinere brouwerijen opgericht.