Er wordt tegenwoordig niet alleen meer aan een biertje genipt of gedronken. Er is een grote geheime markt waar de algemene bierliefhebber weinig vanaf weet. LambicLiefhebber dompelde zich onder in de secundaire biermarkt en liet zich verbazen.
“De verkoop van de secundaire biermarkt is ook verhuisd naar Facebook en andere websites.”
Er wordt tegenwoordig niet alleen meer een biertje genipt of gedronken. Er is een grote geheime markt waar o.a. de algemene liefhebber niets vanaf weet. Waarbij ‘trading’ (=ruilen en verkoop van o.a. dikke US stouts, Lambics et cetera) en ‘razzling’(=verloten tegen een inleg m.b.v. nummers gekozen uit bestaande internationale loterijen) van bieren, openers en glazen de normaalste zaak is, om zo kans te kunnen maken op een dikke winst op o.a. bieren die doorgaans tussen de 10 – 30 euro kosten bij inkoop.
Als het gaat om deze secundaire markt, dan moet je denken aan geïmporteerde of geruilde bieren uit o.a. de Verenigde Staten (US stouts et cetera), Denemarken (Mikkeler), België en andere landen. Lambic bieren die mondjesmaat worden uitgegeven door talentvolle brouwerijen als Bokke, Antidoot, Tommie Sjef, Cantillon en 3Fonteinen.
Speciaal ontworpen glazen in verschillende Facebook groepen en niet te vergeten de wonderschone gesmede stalen openers van o.a. James R. Clark (WhaleSlayer) en Joe Procopio (Forgeworks). Waarbij de bierkleding en andere attributen gelukkig nog buiten bekijf blijven.
Het gaat jammer genoeg bij sommige bierliefhebbers, biergeeks en ondernemers niet alleen meer over de ‘allesomvattende liefde en passie voor bier’. Er is een grote opkomst van razzle-groepen en pagina's kopen / verkopen. Dit heeft ertoe geleid dat zwermen fans of hongerige handelaren hun triggervingers klaar hebben gemaakt om (buy buy buy) te kopen en om (sell sell sell) te verkopen en hopelijk een paar euro of dollar te verdienen.
In de wereld van verzamelobjecten is dit niets nieuws. Ik herinner mij goed het hamsteren van comics, speelgoed en kaarten als een kind. Waar ik eigenlijk als kind weinig interesse in had. Alleen ik wist, dat ik op een dag ze kon omdraaien voor iets anders. Uiteindelijk is er nog niets van gekomen, gezien mijn liefde voor deze objecten zo groot is.
In de vroege stadia van de markt voor US stouts, Lambics en Geuzes, gesmede openers en bierglazen met zelf ontworpen prints. Zag ik de verzadiging echter in een alarmerend tempo toenemen. Hierdoor zie je in een bijna wekelijks tempo een nieuwe trader, swapper (ruilen), razzler en ontwerper tevoorschijn komen.
Dit heeft langzaam aan geresulteerd in mega hypes bij bier-, opener- en bierglasreleases. In de strijd om wie de grootste hype rondom een bier, opener en/of glas kan genereren. Al werken de liefhebbers, geeks en traders dit zelf ook een beetje in de hand.
Kijk bijvoorbeeld alleen al bij de laatste release van de gebroeders Antidoot in Belgie of de release van een nieuwe Bokke tijdens het bierfestival in Kopenhagen een aantal weken terug. De rijen stonden hierbij mijlenver in de straat. Mensen reizen van ver om deze speciale releases te bemachtigen.
Waarbij sommigen (niet iedereen natuurlijk) het voor een dikke winst, swap of raffle willen verhandelen helaas. Gelijk oversteken voor de normale aanschafwaarde bestaat niet meer bij enkele liefhebbers. Wat uiteindelijk het lekkerste bier en/of winnende ontwerp bij deze bieren, openers en glazen lijkt te zijn, is degene die de hoogste secundaire waarde oplevert.
Er zijn er een aantal die kosten-wat-kost een graantje mee willen pikken. Dit tot grote ergernis van bijvoorbeeld de Lambic brouwerijen. Hier maken zijn de laatste +/- 2 jaar ook geen geheim van. Vooral voor de meeste liefhebbers is het lastig, omdat ze soms gigantische bedragen
dienen te betalen om deze nieuwe bieren, openers en glazen aan te schaffen.
Mijn gedachte en boodschap tot slot is voor alle bierliefhebbers, beergeeks, traders, swappers, brouwers en ontwerpers die er zijn is; “blijf authentiek en bescheiden.” Voor sommigen van in het wereldje is dit een fulltime baan. Zij steken er veel liefde en passie in om een mooi product te ontwikkel of om soms de trends te moeten volgen. Zij blijven de grotten van creativiteit verkennen. Het plakken van een hop is niet hetzelfde als originaliteit. Verleg de grenzen van wat wordt verwacht.
Alleen probeer ook rekening te houden met de ‘little guy’ die niet veel te besteden heeft, maar ook wil genieten van deze blubber dikke bieren, openers en glazen. Laatste gedachte: “It is up to you!”