Bier is er tegenwoordig in allerlei vormen en maten. Je kunt je als brouwers onderscheiden in smaak, maar ook het uiterlijk van je flesje of blikje is belangrijk.
Jouw bier is het allerbeste, dat geloven wij! Maar hoe overtuig je de consument hiervan? Bier heeft namelijk meer dan alleen een geweldige smaak nodig om de harten van bierliefhebbers te winnen. De combinatie van een goed doordacht ontwerp en een unieke afwerking maakt dat jouw bier met bewondering wordt vastgepakt.
De consument raakt niet overtuigd van enkel de lijst met ingrediënten op jouw etiket. Het moet meer uitstralen, namelijk: de essentie van jouw bier. Of het nou gaat om een klassiek pils, een krachtige IPA of een verfijnde stout. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bier opvalt in de (online) schappen?
Het gebruiken van de juiste illustraties en kleuren die de smaak en het karakter van jouw bier weerspiegelen, zullen ervoor zorgen dat jouw bier eruit springt. Denk aan gedurfde kleuren voor een krachtige IPA of gedempte tinten voor een elegante bock. Het lettertype kan ook het verschil maken: gebruik sierlijke letters voor ambachtelijk bier, of juist scherpe moderne lettertypen voor een eigentijdse uitstraling.
Naast de kleuren, lettertypen en illustraties, kun je jouw bier ook onderscheiden met een unieke vorm. De keuze voor een speciale vorm hangt volledig af van jouw merkidentiteit, bierstijl, doelgroep en het verhaal dat je wilt vertellen met jouw bier.
Zo is een rond etiket ideaal voor de meer traditionele bierstijlen, zoals ambachtelijk bier. Een ovale vorm, met een zachtere uitstraling, kan juist voor bieren met een natuurlijk en/of fruitig karakter beter zijn. Vierkante etiketten stralen weer een gevoel van evenwicht en symmetrie uit, voor als je een strak en modern uiterlijk zoekt. Wil je gaan voor een echt unieke vorm? Dan kun je zelfs jouw eigen speciale vorm etiket kiezen.
Een detail dat vaak over het hoofd wordt gezien, maar essentieel is voor het totaalplaatje, is de afwerking van het etiket. Dit omvat alles van de textuur van het papier tot de toevoeging van speciale afwerkingen. Een zorgvuldig gekozen afwerking tilt jouw etiket naar een hoger niveau en biedt de consument een tastbare ervaring. Dit kan met een afwerking van het gehele etiket, maar ook specifieke elementen van het etiket.
Voor een unieke feeling kun je bijvoorbeeld kiezen voor een etiket met sandtouch vernis. Sandtouch is te vergelijken met het materiaal van schuurpapier. Hierdoor krijgt het etiket een ruwe uitstraling en gevoel in de handen. Dit past goed bij een vintage uitstraling. Het creëert namelijk een matte afwerking van het etiket.
Er zijn ook luxe afwerkingen om specifieke onderdelen van het etiket te bewerken. Dit kan bijvoorbeeld door foliedruk toe te passen. Met foliedruk laat je bepaalde elementen van je etiket letterlijk schitteren. Er wordt namelijk een glanzende folie aangebracht op onderdelen van je etiket. Denk hierbij aan letters en een logo die zullen glimmen. Zo zal jouw etiket meer luxe uitstralen en meer opvallen in de schappen.
Wil je de consument uitnodigen om jouw etiket vast te pakken? Gebruik dan textuur of reliëf door middel van preegdruk. Bij preegdruk wordt er een verhoogde of verlaagde vorm in je drukwerk aangebracht. Dit zorgt ervoor dat onderdelen van het etiket eruit springen, waardoor de consument letterlijk meer voelt wanneer de fles wordt aangeraakt.
‘’Less is more’’ is wat tegenwoordig steeds vaker terugkomt bij het ontwerpen van een etiket. Brouwerijen gaan vaker voor minimalistische stijlen met strakke lijnen en eenvoudige illustraties en kleuren. Hiermee creëer je niet enkel een opgeruimde look, maar maak je het de consument makkelijker om tot de essentie van jouw bier te komen in één blik. Ook is er een terugkeer naar de klassiekers merkbaar: brouwerijen gebruiken vintage illustraties en oude lettertypen om een gevoel van nostalgie los te maken.
Duurzaamheid is ook een opkomend én terugkerend thema, niet alleen in de etikettenwereld. Haak hierop aan door bijvoorbeeld gebruik te maken van minimalistische designs met aardse kleuren, en het gebruik milieuvriendelijke materialen.
Met de opkomst van augmented reality en QR-codes experimenteren brouwerijen tegenwoordig ook met interactieve elementen op hun bieretiketten. Consumenten kunnen etiketten scannen en toegang krijgen tot verhalen over het bier, video’s bekijken, of zelfs augmented-reality ervaringen meemaken.
Kortom, in een wereld waar het uiterlijk net zo belangrijk is als de smaak, zijn deze trends slechts een glimp van de creativiteit die brouwerijen inzetten om zich te onderscheiden. Benieuwd naar meer? Bekijk alle verpakkingstrends van 2024.