Vorig jaar is er wereldwijd voor 661 miljard dollar (565 miljard euro) aan bier verkocht. GlobalData Consumer heeft de 10 grootste biermerken ter wereld van 2017 in kaart gebracht op basis van het aantal verkochte liters.
10. Coors (26.5 miljoen hectoliter)
MillerCoors is gevestigd in de Amerikaanse stad Chicago. Ze doen er alles aan de tegenvallende verkopen van Coors Light op te krikken. Begin september kondigde de brouwer een reorganisatie aan waarbij zo’n 350 arbeidsplaatsen verloren gaan.
"We grijpen snel en adequaat in om onze zaken weer op orde te krijgen", schreef CEO Gavin Hattersley.
9. Corona (28.8 miljoen hectoliter)
Corona (eigendom van AB InBev) is het grootste Mexicaanse biermerk en buiten de thuisbasis Mexico is Corona heel hard aan het groeien.De export vormt een steeds groter deel van de inkomsten van het merk.
Constellation Brands dat in de VS de import, marketing en distributie verzorgt van Corona zag de verkopen in 2017 met 10 procent stijgen. Amerikanen blijken steeds meer behoefte te hebben aan Mexicaans bier.
8. Yanjing (29.7 miljoen hectoliter)
Yanjing is een Chinees merk dat bestaat sinds 1980. In de eerste helft van 2018 rapporteerde Yanjing Beer een omzet van 850 miljoen dollar Dat is een stijging van 8,9 procent tegenover 2017.
Yanjing Beer gaat mee in de nieuwe trends van jonge, modieuze en gepersonaliseerde bierconsumptie in China en heeft ook de gemiddelde verkoopprijs per vat bier omhoog weten te krijgen", meldde moederbedrijf Beijing Enterprises Holdings Limited eind augustus 2018.
7. Harbin (29.9 miljoen hectoliter)
Harbin claimt de oudste brouwerij van China te zijn.
Het merk wordt veel gedronken en is zeer populair in het noordoosten van China waar het ook vandaan komt, maar is tegenwoordig in handen van Anheuser-Busch InBev. Zij hebben een flinke strijd gevoerd met SABMiller in 2004 om Harbin. De Belgisch-Braziliaanse brouwer won de biedingsoorlog en telde 720 miljoen dollar (616 miljoen euro) neer voor Harbin.
6. Heineken (34.3 miljoen hectoliter)
Heineken is één van de grootste biermerken ter wereld en zet nu ook stevig in op alcoholvrij en alcoholarm bier, want deze markt is op het moment zeker aan het groeien. Daarvan werd er in 2017 ongeveer 13 miljoen hectoliter verkocht.
Met deze categorie kan Heineken zowel liefhebbers van Heineken-bier als consumenten die anders geen bier zouden drinken bereiken, aldus het jaarverslag van 2017.
Lees ook
5. Skol (35.1 miljoen hectoliter)
Skol werd gemaakt door een combinatie van Britse, Canadese, Zweedse en Belgische brouwerijen, met als doel er een internationaal aansprekend merk te maken. Tegenwoordig behoort Skol tot AB Inbev en verkoopt het enkel goed in Brazilië.
4. Bud Light (44.8 miljoen hectoliter)
Het #1 merk en het beste verkopende bier in de Verenigde Staten. Wereldwijd staat Bud Light op de vierde plaats. Ondanks de populariteit heeft het merk de laatste jaren moeite de verkopen te laten groeien.
Moederbedrijf AB InBev wist in 2017 veel aandacht te trekken met de campagne "Dilly Dilly", deze ging viral. Toch wisten ze de trend van het dalende marktaandeel voor Bud Light niet te doorbreken.
3. Tsingtao (49.0 miljoen hectoliter)
Tsingtao wordt vrijwel alleen in China verkocht en gedronken. Het bier wordt dan ook vaak geserveerd in flessen van 640 ml met een glas ijs erbij. Sommige Chinezen drinken het zelfs met een rietje uit een plastic zakje!
Tsingtao Brewery meldde eind augustus (2018) dat de winst in het eerste half jaar van 2018 is gestegen met wel 13.4 procent. Dit kwam deels door een aantal kostenbesparende maatregelen.
Tsingtao bestaat al sinds 1903 en is begonnen onder de naam "Germania-Brauerei".
2. Budweiser (49,2 miljoen hectoliter)
Budweiser noemt zichzelf dan wel "De koning van de bieren", maar is niet de koning van de wereld. Al scheelt het met een tweede plaats niet veel. Toch moet Budweiser bijbenen. Ondanks de enorme omzet moeten ze hun best doen om de verkopen op peil te houden.
Zo daalde de totale verkoop van Anheuser-Busch InBev in het tweede kwartaal van 2018 met 3,1 procent. Dit kwam mede door verlies aan marktaandeel voor zowel Bud Light als Budweiser.