Tegen 2025 wil AB InBev dat minstens 20 procent van de biervolumes uit niet- of laagalcoholhoudende producten bestaat.
De omzetdoelstelling voor de biergigant ligt op 100 miljard dollar in 2020.
Die boodschap gaf CEO van AB InBev Carlos Brito mee tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.
Verantwoord alcoholgebruik
De bierreus uit Leuven wil al langer inzetten op een verantwoord alcoholgebruik. Daarom wil AB InBev dat tegen 2025 minstens 20 procent van zijn biervolume wereldwijd zal bestaan uit alcoholarme of alcoholvrije bieren.
Lees ook
Hoeveel dat percentage nu is, kan het bedrijf gobaal niet zeggen. Voor sommige landen zijn er wel cijfers. Volgens AB InBev wordt 2,1 procent van de Belgische biermarkt ingenomen door niet- en laag alcoholische bieren. In Duitsland is dat 10,4 procent, in Spanje 17,7 procent.
De omzetdoelstelling ligt op 100 miljard dollar in 2020. AB InBev behaalde zelf in 2015 43,6 miljard dollar omzet. Bij aankondiging van de overname van SAB Miller vorig jaar sprak men van een gecombineerde omzet van 64 miljard dollar.
Fusie met SAB Miller
Volgens Brito ligt de focus momenteel op organische of interne groei. Wel kijkt een kleine groep mensen binnen het bedrijf naar externe groeikansen of overnames. "Als we een kans zien, die strategisch past en voor de juiste prijs, moeten we ernaar kijken", aldus Brito. De focus ligt nu eerst bij de afronding van de deal met SAB Miller, zei hij. Brito gaf nog aan dat er bij mogelijke overnames, vooral naar de biersector gekeken wordt.
Over de megadeal met SAB Miller gaf Brito weinig info prijs. De focus ligt op het verkrijgen van de resterende mededingingsgoedkeuringen en dus de afronding van de deal in de tweede helft van het jaar, en bij de integratieplanning.
Er is al een akkoord op zak voor de verkoop van verschillende SAB Miller-onderdelen in de VS, Europa en China (bijvoorbeeld de verkoop van Grolsch). Over de locatie van de toekomstige hoofdzetel zei Brito opnieuw dat de maatschappelijke zetel in België blijft, maar dat het te vroeg is om over de hoofdzetel te praten.