Megabrouwer AB InBev, eigenaar van onder andere Jupiler, Leffe en Hoegaarden heeft woensdag bekendgemaakt dat er in het eerste kwartaal van 2014 meer bier is verkocht.
Stijging biervolume en omzet per liter
Het verkochte biervolume steeg met 4,4 procent. De omzet steeg, exclusief wisselkoerseffecten, met 8,9 procent tot 10,6 miljard dollar. De hogere cijfers zijn vooral te danken aan de verkoop van luxere biermerken en de voor AB InBev goede prijsverhouding.
De grote brouwer heeft echter wel minder winst gemaakt dan een jaar eerder. De nettowinst bedroeg 1,4 miljard dollar (1 miljard euro) in vergelijking met 1,85 miljard dollar een jaar eerder. Deze winstdaling komt grotendeels door hogere financieringskosten.
Belangrijke markten
Het bedrijf, in het buitenland vooral bekend van merken als Budweiser en Corona, realiseerde groei in zijn vier grootste markten: de Verenigde Staten, Brazilië, Mexico en China.
In de VS en noordelijk Latijns-Amerika steeg de verkoop van Bud en Brahma met respectievelijk 1,7 en 8,4 procent. Ook in Azië steeg het verkochte biervolume met 9,4 procent, zo werd in China veel bier rond de jaarwisseling verkocht.
Verwachte hogere verkoop door WK
In Brazilië zorgden zonnig weer en een lagere inflatie voor de verkoop van 11 procent meer bier dan een jaar eerder. Ook verwacht de megabrouwer dit jaar verdere groei in Brazilië dankzij het aanstaande WK voetbal.