AB InBev wordt keihard getroffen door de negatieve effecten van het coronavirus. De brouwer is een derde van de omzet kwijtgeraakt in het eerste kwartaal van 2020.
AB InBev onder druk
Veel ondernemers, groot of klein, voelen de negatieve effecten van het coronavirus op hun onderneming. Één van de ondernemingen die ook sterk lijdt onder het virus is AB InBev, 's werelds grootste brouwer. In het eerste kwartaal van het jaar verkocht AB InBev minder bier als gevolg van de crisis. De sluiting van de horeca in veel landen leidt ertoe dat de brouwer een derde van zijn omzet misloopt.
Totale omzet daalde 6%
De lagere biervolumes komen door de mindere prestaties in maart. Vooral de problemen in China, dat eerder gebukt ging onder strenge maatregelen om de verspreiding van het virus in te dammen, werden gevoeld. Als China buiten beschouwing wordt gelaten, daalden de volumes met 3,6%.
Lees ook
De lagere verkopen werden qua omzet deels tenietgedaan door hogere prijzen. De totale omzet daalde met bijna 6% tot 11 miljard dollar (10,2 miljard euro). Het bedrijfsresultaat zakte met bijna 14% tot 3,9 miljard dollar.
Verlies van 2,1 miljard dollar
In China namen de opbrengsten in het kwartaal met 45 procent af, doordat Chinezen minder bier dronken. Het virus trof China tegen het einde van januari, net voor de start van het Chinese Nieuwjaar, wat doorgaans een van de belangrijkste verkoopmomenten is voor de brouwer. Onder de streep resteerde een verlies van 2,1 miljard dollar door bepaalde afschrijvingen en kosten die werden gemaakt vanwege de coronacrisis.
AB InBev verwacht dat de negatieve effecten van de crisis in het tweede kwartaal van het jaar nog groter zullen zijn. In april was sprake van een daling van de volumes met 32 procent. In China daalden de volumes in april met 17 procent.