Grootste bierbrouwer ter wereld verkoopt minder bier
AB InBev zag het wereldwijde verkoopvolume met 1,7 procent teruglopen. De omzet van AB InBev kwam het voorbije kwartaal uit op 10,8 miljard dollar (9,8 miljard euro). Dat is een daling van 2,2 procent ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar eerder. Vooral de economische crisis in Brazilië en Argentinië liet zich sterk voelen. Sterkere verkopen in met name de Verenigde Staten en Mexico konden dat niet helemaal compenseren. De wereldwijde premiummerken Stella Artois, Budweiser en met name Corona brachten meer geld in het laatje.
Het verkochte volume daalde dan weer van 116,8 miljoen hectoliter naar 114,9 miljoen hectoliter. Analisten hadden nochtans verwacht dat het volume zou groeien naar 117,8 miljoen hectoliter. In België is er ook achteruitgang, vooral omdat de Belg minder bier koopt. Toch spreekt AB InBev ook van een klein verlies in marktaandeel.
Duurder bier
De opbrengsten daarentegen namen afgezien van nadelige wisselkoerseffecten met 4 procent toe tot 10,8 miljard dollar (9,7 miljard euro). Dat komt doordat de gemiddelde omzet per hectoliter zo'n 6 procent hoger lag dan een jaar eerder. Anheuser-Busch InBev heeft het afgelopen kwartaal dus beter gepresteerd in het verkopen van duurder bier, de zogenaamde premium merken.
Alcoholarm en alcoholvrij bier volgende stap
Tegen 2025 wil AB InBev dat minstens 20 procent van de biervolumes uit niet- of laagalcoholhoudende producten bestaat. De omzetdoelstelling voor de biergigant ligt op 100 miljard dollar in 2020. Die boodschap gaf CEO van AB InBev Carlos Brito mee tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.
Lees verder over de doelstelling om steeds meer alcoholarm en alcoholvrij bier te verkopen.