Populair alcoholvrij bier
Het onderzoeksbureau Nielsen onderzocht de bierverkoop in januari van verschillende jaren. De data van januari is extra interessant, omdat Dry January in Nederland steeds meer een voet aan de grond lijkt te krijgen. In 2017 was 2,7 procent van alle bierverkopen een alcoholvrij bier. De jaren erop groeide het aandeel van alcoholvrij bier naar 3,8 procent (2018) en 4,3 procent (2019). In 2020 ging het zelfs om 7,7 procent van de totale bierverkoop in Nederlandse supermarkten. Een flinke stijging dus vergeleken met vorig jaar
Dry January
Steeds meer Nederlanders lijken in januari dus een alcoholvrije maand in te bouwen. De data van Nielsen bevestigt dit. Er is namelijk een verschil te zien tussen januari en de rest van het jaar. In week 6 tot en met week 48 van 2019 was 6,6 procent van alle bierverkopen alcoholvrij, vergeleken met de 7,7 procent in januari 2020.
Alcoholvrij bier in de aanbieding
Januari 2020 is ook de maand van een enorme groei in aantal promoties op alcoholvrije dranken. Maar liefst 66 procent meer non-alcoholische bierproducten waren in de aanbieding dan in 2019. Het aandeel alcoholvrije dranken dat verkocht is met korting is bijna dubbel aan dat van het aandeel verkochte dranken dat niet in de aanbieding was. Bekijk actuele aanbiedingen van alcoholvrij bier.