Het bedrijf dat de eigenaar is van Untappd heeft de bier rating website Beer Advocate overgenomen. De twee platformen zullen naast elkaar blijven bestaan.
Populariteit Untappd
In de tijd voor 2010, toen de craft bier gemeenschap nog erg klein was en een hechte beer geek community zich bezighield met het raten van bieren had je twee dominerende platformen. Dit waren BeerAdvocate en Ratebeer. Het aantal brouwerijen in die jaren is een fractie van wat het nu is, na de speciaalbierrevolutie. Ter illustratie: in 2009 telde ons land iets meer dan 100 brouwerijen, inmiddels zijn er ongeveer 700 Nederlandse brouwerijen.
Lees ook
Toen Untappd het classificeren van bier door middel van een app nog veel gemakkelijker maakte, waren zij daarin innovatief. De nieuwe generatie speciaalbierliefhebbers gebruikte de app en waren veel minder geïnteresseerd in de BeerAdvocate en Ratebeer, wat allebei meer website gebaseerde platforms waren. In 2012 passeerde Untappd de 10 miljoen check-ins en in 2020 is de verwachting dat de 1 miljard wordt bereikt.
Overname BeerAdvocate
De eigenaar van Untappd (Next Glass) heeft BeerAdvocate nu overgenomen. Next Glass heeft aangegeven van plan te zijn om te investeren in de overgenomen onderdelen om verbeteringen en groei te stimuleren. Het is vooralsnog de bedoeling dat de beide platformen naast elkaar blijven bestaan en ze hun eigen identiteit behouden.
Deze tijd vorig jaar kwam de andere grote review website Ratebeer volledig in handen van de grootste brouwer ter wereld AB InBev. Beer Geeks waren hier niet blij mee, omdat het zou kunnen leiden tot een belangenconflict als een bierbrouwer eigenaar wordt van een recensiesite voor bier.