Met de campagne willen de Belgische Brouwers er voor zorgen dat de consumptie van bier onder de Belgen niet nog verder daalt. De gemiddelde bier consumptie ligt nu op één biertje per dag.
Voor de campagne plannen de Brouwers verschillende tv- en radio spotjes. Daarnaast worden er ook advertenties in kranten en tijdschriften gebruikt. De campagne gaat in november van start en zal doorlopen tot ver in 2014.
Campagne
De bedoeling van de campagne is niet dat mensen ongezonder gaan leven. Het doel van de campagne is enkel om de daling van de consumptie van bier te stoppen, zodat het cijfer stabiel blijft.
Daling bierverbruik
Veertig jaar geleden dronken Belgen gemiddeld 120 liter bier per jaar. Inmiddels is dit nog slechts 74 liter. Deze situatie is erg dubbel, want in andere landen zijn Belgische bieren juist erg populair.
In 2012 werd er ruim 8,2 miljoen hectoliter bier geconsumeerd. In 2011 was dit nog 8,75 miljoen hectoliter, in 2012 daalde de bier consumptie dus met 4% ten opzichte van 2011.
Oorzaken daling bierverbruik
Een mogelijke oorzaak voor de daling van de bier consumptie zou de economische crisis kunnen zijn. Dit geldt overigens vooral voor bier in de horeca.
Door de crisis gaan meer horecabedrijven failliet. Daarnaast zou het rookverbod in cafés ook een mogelijke oorzaak kunnen zijn.
Reclamespot