In een interview met het Financieele Dagblad zegt eigenaar van Olm, Mark Schneider, dat de biermarkt in Nederland een ontzettend moeilijke markt is. De grote brouwers werken nieuwkomers tegen en proberen hun eigen positie op allerlei manieren te beschermen. Volgens de Olm directeur is de Nederlandse biermarkt een oligopolie: meer dan 70% van de markt is in handen van vier grote spelers. In dit geval zijn de grootste spelers Heineken Brouwerij (o.a. Heineken, Amstel, Brand), InBev (o.a. Dommelsch, Hertog-Jan, Jupiler), SabMiller (Grolsch) en Bavaria.
Sinds kort ligt Olm bier met een consumentenverpakking in de supermarkten van C1000, Dirk/Bas/Digros en de Deen. En de export gaat ook steeds beter want er wordt onder andere naar Engeland, Nieuw-Zeeland en Suriname bier getransporteerd. Dit jaar gaat de productie naar 50.000 hectoliter, zo'n 100.000 fusten. Tweehonderd cafés in Nederland, met name binnen vijftig kilometer van het hoofdkantoor van Olm bier in Weesp, tappen Olm. Maar op de grote horecapleinen zul je Olm niet tegenkomen. Die worden gedomineerd door de kartels van de grote brouwers...
Wij juichen het altijd toe dat er meer biermerken op de markt terecht komen. Concurrentie is goed, goed voor de consument, goed voor de normale bier prijzen en aanbiedingen. Dus hopelijk zal Olm in 2011 nog flink doorgroeien! Koop dus een keer een Olm biertje, 't is niet heel duur ;)