Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Biermarkt nu jaar fors in de min

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Biermarkt nu jaar fors in de min

15 maart 2021 om 15:22

Voor de twaalfde maand ligt de bierverkoop fors lager. Sinds de eerste lockdown in maart 2020 heeft de horeca ruim 70% minder bier verkocht.

Horeca leeg tijdens lockdown
Nederlandse brouwers logo
Grolsch vaasjes op de bar in de horeca

Veel minder bier verkocht

Voor de twaalfde maand ligt de bierverkoop fors lager. Sinds de eerste lockdown in maart 2020 heeft de horeca ruim 70% minder bier verkocht. De brouwers in Nederland snakken naar het moment dat de maatregelen voor de horeca worden versoepeld. Nederlandse Brouwers roept daarom het kabinet op de routekaart van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) te omarmen en de terrassen zo snel als mogelijk te openen. En zodra het enigszins mogelijk is te kijken naar meer versoepelingen.

Bierverkoop horeca vrijwel stil gevallen

De totale bierverkoop lag in februari 30% lager dan vorig jaar. Bij de horeca was de daling voor de vierde achtervolgende maand meer dan 90%. De lichte stijging (+ 2,9%) van het thuis genieten van een glas (alcoholvrij) bier maakt maar zeer beperkt de sterke daling van de bierverkoop in de horeca goed.

Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers: ‘De bierverkoop in de horeca is vrijwel stilgevallen. Het laat nog eens zien hoe hard de horeca getroffen wordt door de COVID-19 maatregelen. Wij maken ons grote zorgen over de toekomst van de horeca op korte en lange termijn. Er is veel nodig om deze belangrijke sector er weer bovenop te helpen.’

Lees ook

Daling verkocht bier in Nederland tijdens coronacrisis

Ondersteuning brouwers

Als brouwers helpen we de horeca al vanaf de eerste lockdown zo veel mogelijk. Er is huur kwijtgescholden als een brouwer huurbaas is. We gaan soepel om met betalingen. Tank- en fustbier is teruggehaald. We staan naast onze klanten en denken mee over allerlei oplossingen.

We missen je

We Missen je advertentie van KHN en Nederlandse Brouwers In een aantal kranten staat vandaag een paginagrote advertentie met de kop ‘We missen je’. Vandaag is het een jaar geleden dat de horeca voor het eerst in lockdown ging. Ondertussen is de horeca al maanden opnieuw gesloten. In een gezamenlijke advertentie staan Koninklijke Horeca Nederland en Nederlandse Brouwers hierbij stil. Zij roepen iedereen op zich toch vooral aan de regels te houden zodat we hopelijk snel samen weer kunnen proosten.

Snel verantwoord en veilig versoepelen

Maar er is veel meer nodig. Belangrijk is dat het vergoeden van de lasten in het kader van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) naar 100% gaat. Gemeentes moeten ruimere mogelijkheden krijgen om de horeca te steunen door het uitbreiden van de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK). Hopelijk kondigt het kabinet op 23 maart aan dat het verantwoord en veilig is verder te versoepelen en kunnen we weer gezellig gaan genieten van een lekker glas bier op het terras.’

Dat is een eerste stap. Maar slechts voor een klein deel van de horeca geeft het enige ruimte. Het beste werkt toch het zo snel mogelijk doorvoeren van meer versoepelingen voor de horeca zodat ook restaurants en horeca zonder terrassen weer gasten kunnen ontvangen. ‘De routekaart van KHN wijst daarvoor een verantwoorde en gefaseerde weg en we hopen dat het kabinet deze weg ook kiest. Hopelijk kan de horeca snel weer haar sociale functie in de maatschappij uitoefenen!’, aldus Lucie Wigboldus.

Cookie instellingen