Bieronderzoek Nederlandse Brouwers
Nederlandse Brouwers ziet de biermarkt nog steeds voor grote uitdagingen staan. Vooral de forse verhogingen van de bieraccijns en de verbruiksbelasting per 1 januari 2024, hakten er stevig in. Daardoor daalde in 2024 zowel de verkoop van alcoholhoudend als alcoholvrij bier. Tegelijkertijd toont de sector een grote veerkracht. Brouwers blijven innoveren met nieuwe bieren en het aanbod alcoholvrije bieren in horeca en supermarkten blijft groeien.
Bierverkoop Nederland
In 2024 had de biermarkt te maken met aanhoudend hoge kosten voor grondstoffen, energie, logistiek en verpakkingen, een matig consumentenklimaat en grillige weersomstandigheden.
Daarbovenop kwam de forse verhoging van de bieraccijns met ruim 8%, en de verhoging van de verbruiksbelasting op alcoholvrij bier met bijna 200%. Volgens cijfers van Nederlandse Brouwers daalde de bierverkoop in Nederland daardoor met 3,4% ten opzichte van 2023.
Bierverkoop in hectoliters | 2023 | 2024 | Verschil |
Pils | 9.038.291
| 8.701.012
| -3,7% |
Speciaalbier | 1.406.931
| 1.396.610
| -0,6% |
Alcoholvrij bier | 819.684
| 797.379
| -2,7% |
Biermix | 297.623
| 276.902
| -7,0% |
Totaal | 11.562.529
| 11.171.903
| -3,4% |
Het eerste kwartaal van 2024 was door de verhogingen van de bieraccijns en de verbruiksbelasting op alcoholvrij bier met een daling van -6% het slechtste kwartaal. In het tweede kwartaal kwam daar nog een hele natte juni maand bij. De consumptie in de horeca daalde het afgelopen jaar met -1,1%. De thuisconsumptie daalde met -4,3%. In het tweede halfjaar zien we hier een licht herstel, waarbij de slechte eerste 6 maanden iets worden goedgemaakt. De thuisconsumptie sluit december af met een kleine groei van +0.5%. Hopelijk zet deze kentering in 2025 door.
Daling verkoop alcoholvrij bier
De verhoging van de verbruiksbelasting per 1 januari 2024 met bijna 200% hakt er stevig in. Na jaren achtereen met stevige groei, daalt voor het eerst de verkoop van het totale segment alcoholvrij bier met 2,7%. Binnen dit segment daalt met name alcoholvrije pils. Omdat juist alcoholvrije pils in het kader van preventie een belangrijke rol speelt, is dit geen goede ontwikkeling. Een daling van de verkoop van alcoholvrije pils met 6% komt dan ook hard aan.
Alcoholvrije bierverkoop | 2024 t.o.v. 2023 |
Alcoholvrij pils | -6,1% |
Alcoholvrije biermix | -5,5% |
Acloholvrij speciaalbier | +9,2% |
Totaal | -2,7% |
Lichtpunt is dat de populariteit van alcoholvrij speciaalbier blijft groeien. Maar ook hier zien we het effect van de verhoging van de verbruiksbelasting, de groei is aanmerkelijk lager dan in voorgaande jaren. In 2024 steeg deze met 9,2%, in 2023 was dit 30,2%.
Vrijstellen van verbruiksbelasting
De Nederlandse brouwers blijven onverminderd innoveren en investeren om het aanbod aan alcoholvrij bier verder uit te breiden en het drinken ervan te stimuleren. Het streven is dat in 2023 één op de tien gedronken bieren alcoholvrij- of alcoholarm is. Het kabinet werkt momenteel aan een voorstel voor het invoeren van gedifferentieerde tarieven in de verbruiksbelasting.
De brouwers roepen het kabinet op bij de herziening van de verbruiksbelasting de preventieoverwegingen zwaar te laten meewegen en alcoholvrij bier uit te zonderen van de nieuwe verbruiksbelasting, zoals dat bijvoorbeeld ook in Engeland gebeurt. Dit draagt bij aan een verantwoorde keuze voor consumenten.
Verschuiving naar lager alcoholpercentage
De verschuiving van speciaalbieren met een hoog alcoholpercentage bieren naar bieren met een laag alcoholpercentage zet nog steeds door. In het segment tot 3,5% alcohol is een lichte stijging zichtbaar en de bieren met hogere alcoholpercentages laten een daling zien.
Speciaalbier naar alcoholpercentage | 2024 t.o.v. 2023 |
0,5 - 3,5% alcohol
| +1,3% |
3,6 - 7,5% alcohol
| -0,5% |
>7,5% alcohol
| -2,3% |
Totaal | -0,6% |
Pils grootste biersegment
Pils is nog steeds met afstand het grootste segment binnen de biersoorten. Het aandeel in de totale bierplas is bijna 80%. Ten opzichte van 2023 zijn de pils verkopen wel met 3,7% gedaald.
Speciaalbier bleef redelijk op peil met een lichte daling van 0,7%. Binnen het segment zijn er wel de nodige verschuivingen. Blond blijft nog steeds het meest populaire speciaalbier en zag de verkopen met ruim 1% groeien. De grootste groei zit bij IPA met een stijging van 13,6%, gevolgd door Tripel met +2,7%. Weizen/witbier beleeft een minder jaar na een stijging in 2023 met 8,3%. In 2024 daalde het volume met 5,2%.
Grenseffecten
De sector benadrukt dat er geen enkele ruimte is voor een nieuwe verhoging van de bieraccijns en verbruiksbelasting. Dit heeft impact op de al hoge inflatie in ons land. De laatste verhoging in 2024 heeft laten zien dat hierdoor accijnsinkomsten wegvloeien naar België en Duitsland, met negatieve gevolgen voor de grensregio’s, de ondernemers daar maar ook voor de schatkist.
Gelukkig heeft het kabinet dit jaar de accijnzen en verbruiksbelasting niet verhoogd. Recentelijk heeft de minister van Financiën laten weten wel degelijk oog te hebben voor de grenseffecten.
Evenwichtige levensstijl
Bier is niet alleen de populairste alcoholische drank, het is ook één van de oudste alcoholische dranken ter wereld. Toch blijft bier net zo relevant in deze moderne tijden waarin mensen steeds meer belang hechten aan een evenwichtige levensstijl. Meer dan ooit zijn mensen zich bewust van wat wel en niet goed voor hen is en willen ze kunnen kiezen.
Bij bier valt wat te kiezen; van (bijna) geen alcohol tot speciaalbieren. Voor wie even geen alcohol wil of mag -bijvoorbeeld tijdens zwangerschap of in het verkeer- is er een breed en smaakvol aanbod alcoholvrij bier als volwaardig alternatief. De sector hoopt het kabinet aan haar zijde te vinden bij alle inspanningen gericht op een verantwoorde bierconsumptie.
Verantwoordelijkheid
Kenmerkend voor de biersector is de verantwoordelijk die gevoeld wordt: voor iedereen die van onze producten genieten, voor de lokale gemeenschappen waar we deel van uitmaken en voor onze omgeving en samenleving.
Niet voor niets staat de handtekening van Nederlandse Brouwers onder het Nationaal Preventieakkoord, stimuleren we alcoholvrij bier om een verantwoorde alcoholconsumptie te bevorderen, wordt verantwoordelijkheid genomen in de energietransitie en willen de brouwers dat in 2030 100% van ons bier in herbruikbare of recyclebare verpakkingen naar de consument toe gaat.
Optimisme
Brouwers zijn van nature optimistisch. Dat optimisme wordt ook gevoed door de veerkracht die de sector steeds weer toont. Brouwerijen blijven investeren en laten met steeds weer nieuwe biersmaken met en zonder alcohol zien hoe innovatie en traditie met succes kunnen worden gecombineerd. In 2025 wordt daarop voortgebouwd en blijven brouwers doen waar ze goed in zijn: het brouwen van heerlijke bieren, met en zonder alcohol.