'De opdracht was een technologisch hoogstandje uit te vinden dat daadwerkelijk verkocht zou moeten kunnen worden', licht docent Rob van Veldhoven van onderwijsinstelling Helicon toe. De vijf studeren af bij voedingsmiddelentechnologie.
Evelien van As (22) en consorten ontdekten wel dat een soortgelijk idee eind jaren negentig al op de markt werd geslingerd. Het ging toen om lichtalcoholische ijsjes, die volgens de vijf vandaag de dag een grote hit zijn in Amerikaanse disco's. 'Het lijkt er misschien wel op', zegt Van Veldhoven, 'maar de eindvorm is overduidelijk anders.'
Die eindvorm is een zilveren zakje met daarin het poeder vacuüm verpakt, vertelt Evelien. 'En daarop staat een citroentje met armpjes en beentjes. Het heet Booz 2 Go en volgende week, na onze slotpresentatie, gaan we verder met het in de markt zetten.'
Met het in de markt zetten van Booz 2 Go worden ze bijgestaan door het bedrijf dat ze al hielp met de afstudeeropdracht. Evelien: 'Eerst probeerden we het zelf, maar bij ons verdampte de alcohol steeds.'
Bang dat hun product wordt gezien als controversieel is ze niet. 'We hebben bewust gekozen voor een alcoholpercentage van drie procent. We hebben aan het begin gepeild bij mensen wat zij het beste idee uit vijf vonden, en alcoholpoeder sprak verreweg het meeste aan.'
Eidenlijk eens een keer een zinvol afstudeerproject
. Vol verwachting klopt ons hart wat de smaak zal zijn van dit product....