Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Braziliaanse brouwerij brouwt feministisch bier

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Braziliaanse brouwerij brouwt feministisch bier

31 maart 2015 om 09:31

Een Braziliaanse brouwerij heeft 'Cerveja Feminista' op de markt gebracht. Het eerste feministische bier werd gebrouwen om de typisch mannelijke bierreclames in vraag te stellen.

Cerveja Feminista

Voor het derde jaar op rij maakte Brouwerij Delirium het speciaal voor Vrouwendag gebrouwen Deliria. Een Braziliaanse brouwerij is nog een stapje verder gegaan en heeft een feministisch bier op de markt gebracht.

Cerveja Feminista

Het bier heet 'Cerveja Feminista' en is gebrouwen om de typisch mannelijke bierreclames aan de kaak te stellen. Op de fles bier staat het symbool voor gendergelijkheid, en een definitie van het woord feminisme. Het bier is fris met een lichte hopsmaak.

Lees ook

65|10

Het brein achter Cerveja Feminista is een groep Braziliaanse activisten, met de naam 65|10. Deze naam verwijst naar een studie die aantoonde dat maar liefst 65% van de Braziliaanse vrouwen van mening is dat ze niet waarheidsgetrouw gerepresenteerd worden in reclame. De 10 slaat op het feit dat amper 10% van de werknemers in de Braziliaanse reclame-industrie vrouwelijk is.

Braziliaanse reclames voor bier

Bedoeling is om aan te kaarten hoe vrouwen worden voorgesteld in Braziliaanse reclames. "De typische Braziliaanse reclame voor bier toont een halfnaakte vrouw die wordt lastiggevallen door mannen", zegt Thais Fabris, de oprichtster van 65|10.

"Zo'n vrouw is meestal een serveerster, een meisje op het strand of een soort van trofee die een man krijgt voor het drinken van dat bier. De boodschap die er met zo'n reclame wordt uitgestraald beperkt zich trouwens niet alleen tot het aanzwengelen van de verkoop, het stuurt ook de (foute) manier aan waarop vele mannen zich gedragen ten opzichte van vrouwen."

Boodschap delen

Bedoeling is om een zo groot mogelijke productie te realiseren om op die manier de boodschap met zoveel mogelijk mensen te delen. “Er gaat sowieso over gesproken worden, als je een flesje met het woord feminisme op tafel zet”, aldus Fabris.

Cookie instellingen