Rebranding Breugem Bier
Het Amsterdamse And Now This heeft de complete rebranding van het Zaanse biermerk Breugem gedaan. Het doel: ‘De Breugem bieren moeten uit het schap knallen.’
Brouwerij Breugem is in 2009 opgericht door meesterbrouwer Patrick Breugem en was volgens de oprichter toe aan een volgende stap: ‘Er zijn nieuwe partners aan boord en we willen als bedrijf groeien. Daarvoor zijn een nieuwe merkpositionering en -identiteit essentieel, omdat je het met kwaliteit alleen in de speciaalbierenmarkt niet meer redt; met het almaar groter wordende aanbod is het nodig om je te onderscheiden met een eigen verhaal. Je logo, biernamen en kleuren moeten hieraan bijdragen. Na een oriëntatie met meerdere bureaus zijn we in zee gegaan met And Now This.’
Jeroen de Korte, medeoprichter van brand building agency And Now This: ‘Kort gezegd hebben we het merk compleet “gerenoveerd” en opnieuw ontwikkeld.’ De basis vormde Patricks positieve levensinstelling. Jaren terug had Patrick een ernstig ongeluk en lag hij enkele maanden in coma. Maar hij vocht zich terug en ging doen waar hij echt blij van werd: bierbrouwen.
Interactie
Een andere ‘bijwerking’ van het ongeluk is dat Patrick rechtdoorzee en ongefilterd door het leven gaat. Hij benadert iedereen met dezelfde openheid en is een echte verbinder, aldus De Korte: ‘In plaats van hem als “man met een makke” te labelen, besloten wij zijn positieve blik helemaal te omarmen en hier juist zijn kracht van te maken. Het merk Breugem hebben we gebouwd op die open levensinstelling. Want een positieve, open houding maakt het leven een stuk leuker. Het hele merk en alle bieren dragen dit uit.’
Behalve dat het nieuwe Breugem Bier – in plaats van ‘Brouwerij Breugem’ – een opvallende, frisse identiteit heeft, heeft het bureau voor verschillende bieren ook nieuwe namen ontwikkeld, die aanzetten tot interactie en verbinding. Zoals ‘Knipoog’, ‘Boks’, ‘Man Hug’ en het reeds bestaande ‘Zoentje’. Met als pay-off: Breugem. Bonding Beer.
Uit het schap knallen
Paul Bakker, tevens medeoprichter van And Now This: ‘Zinnen als “Mag ik twee Zoentjes?” en “Boks, ouwe!” werken natuurlijk leuk in de kroeg en met vrienden. We wilden het vooral ongecompliceerd en opvallend maken. Samen met designer Raphaël Bartels hebben we de met de hand getekende brand identity ontwikkeld. De bieren moeten uit het schap knallen. Het logo helpt daar enorm bij. Het kijkt je met een ontwapenende blik en glimlach aan.
Zo werken wij het liefst, direct met de oprichters of merkleiders. En hoe vaak krijg je nou de kans om een biermerk helemaal opnieuw te ontwikkelen?’ zegt Bakker zelf met een glimlach.