De Haarlemse speciaalbierbrouwerij Uiltje Brewing Company neemt vanaf september 2020 afscheid van de kenmerkende bierfles. Een aantal grote retailers in de Nederlandse markt, waaronder de Albert Heijn, maakt de keuze voor een ruimer aanbod van speciaalbier op blik. Een grote wens van de brouwerij komt hiermee uit.
De voordelen van bier op blik
Ten opzichte van bier op fles, heeft blik een aantal belangrijke voordelen voor zowel bier als consument. De overstap naar exclusief afvullen op blik ligt op één lijn met een van de kernwaarden van de brouwerij, het zo vers mogelijk drinken van bier.
De kwaliteit van bier lijdt onder de invloed van licht en lucht, en het blik als verpakkingsvorm is veel beter in staat beide buiten te houden dan een fles. Hiermee blijft het bier in blik langer vers. Een blik weegt minder en is stapelbaar, dus voor de consument makkelijker mee te nemen. In transport en logistiek laat een blik een kleinere milieuvoetafdruk achter, en blik wordt twee keer meer gerecycled dan glas.
En de smaak? Geen zorgen, die kan niet worden beïnvloed door het blik. Omdat blik geen licht doorlaat is de smaak juist beter te waarborgen.
Reden genoeg voor Uiltje om na bijna vijf jaar trouwe dienst afscheid te nemen van zijn flessenlijn en nu alleen maar bieren op blik te produceren. Een interessante stap, zullen meer Nederlandse brouwers nu gaan volgen?
Lees hier meer over de voordelen van bier in blik.