Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Bud Light letterlijk onder vuur na 'woke' campagne

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Bud Light letterlijk onder vuur na 'woke' campagne

12 april 2023 om 12:28

Bud Light heeft voor promotie van hun bier een samenwerking gezocht met de transgender influencer Dylan Mulvaney. Voor conservatieve Amerikanen is het een reden om Bud Light kapot te schieten.

Bud Light kapot geschoten
AB InBev tot 2021

Kid Rock schiet op Bud Light

De Amerikaanse artiest Kid Rock plaatste vorige week een filmpje waarbij hij een tafel vol met Bud Light onder vuur nam. Hij sloot af met 'Fuck Bud Light and fuck Anheuser-Busch'.


Lees ook

De reden hiervoor bleek een samenwerking tussen het Amerikaanse Bud Light en de transgender influencer Dylan Mulvaney. Na de viral video van Kid Rock bleek het voor meer conservatieve Amerikanen een reden om afstand te doen van het bier en verschenen er meer video's waarbij het bier wordt weggegooid. 

Groot verlies AB InBev?

In de conservatieve VS kon de campagne dus op weinig steun rekenen en veel conservatieve Amerikanen laten Bud Light nu links liggen. Dat terwijl zij juist de loyale drinkers van het biermerk waren. Het werd gesuggereerd dat er vier miljard dollar is verdampt en dat de verkopen van het bier met maar liefst 70% zijn gedaald. Toch blijkt de brouwerij grotendeels onaangetast te zijn door de controverse waarin het is verwikkeld is.

Bud Light niet langer nummer 1 in VS

Toch blijkt later dat de campagne een negatief effect heeft gehad op het merk Bud Light, zo meldde Reuters

Bud Light van Anheuser-Busch InBev bleek in juni 2023 zijn toppositie op de Amerikaanse biermarkt verloren te hebben aan Modelo Especial van Constellation Brands. De verkoop van Bud Light en Budweiser daalde met respectievelijk 24,6% en 9,2% voor de vier weken eindigend op 3 juni ten opzichte van een jaar eerder, terwijl de verkoop van Modelo Especial met 10,2% steeg. Modelo Especial van Constellation was het best verkopende biermerk in de Verenigde Staten met een aandeel van 8,4% in de totale bierverkoop via winkels voor de periode eindigend op 3 juni 2023. Bud Light werd tweede met een aandeel van 7,3%. Over heel 2022 had Bud Light nog een aandeel van 11,3%.

Cookie instellingen