Carlsberg is de derde brouwer ter wereld. Bij de presentatie van hun jaarcijfers gaven zij aan om meer te willen doen met ambachtelijke bieren en ze vooral willen groeien in Azië.
Ambachtelijk bier van Carlsberg
Bierbrouwer Carlsberg groeide afgelopen jaar hard op de Europese markt voor ambachtelijk bier, bleek deze week uit de presentatie van de jaarcijfers. Ook zette het bedrijf in West-Europa meer van zijn alcoholvrije bieren af.
Verder kijkt de Deense brouwer naar groeimarkten als Azië. Zo zijn ze in gesprek met de Vietnamese regering over het nemen van een belang in Hanoi Beer. Carlsberg trok zich daarentegen terug uit slecht presterende markten zoals Finland.
De totale bierproductie van Carlsberg nam afgelopen jaar met 2 procent af naar 112,4 miljoen hectoliter. Dat komt volgens Carlsberg vooral door Rusland, waar het sinds vorig jaar verboden is om bier in groot formaat plastic flessen te verkopen. Ook de omzet daalde licht naar 61,8 miljard kroon.
De nettowinst, die gedrukt werd door een afschrijving van 4,8 miljard kroon op het Russische biermerk Baltika, was 1,3 miljard Deense kroon.