Het Mexicaanse biermerk Corona overweegt de naam te veranderen. Grupo Modelo, de producent van het biermerk Corona wil het bier wellicht omdopen tot Coronita.
Corona bier
Het wereldbekende biermerk Corona van de grootste brouwerij ter wereld AB InBev krijgt wellicht een andere naam. Het zal je maar gebeuren, problemen in je onderneming omdat een virus met dezelfde naam de wereld teistert. Dit is exact wat er gebeurde het Mexicaanse biermerk Corona toen het coronavirus zich snel over de aarde verspreidde.
Coronita
Corona bier wordt soms in een kleiner flesje geserveerd en dan staat er op het flesje Coronita. Het is in principe dus exact hetzelfde bier, enkel de verpakking is kleiner ('ita' of 'ito' is in het Spaans een verkleinwoord). De Mexicaanse brouwerij Grupo Modelo, de eigenaar van het biermerk, overweegt de naam Corona nu helemaal te vervangen door 'Coronita'.
De reclamemakers van het biermerk wacht een enorme uitdaging. Door een bijzonder geslaagde campagne in de Verenigde Staten werd het bier door veel Amerikanen geassocieerd met een droom op een exotisch strand: waar je luisterde naar de aanrollende golven en ondertussen een heerlijk fris Coronaatje achterover klokte.
Lees ook
Kortom, Corona stond voor reizen en vakantie, heerlijk weg van de dagelijkse beslommeringen. Het stuwde de verkoop. De vraag is nu of dat idee na de wereldschokkende coronacrisis nog wel werkt. Zullen klanten het bier weer associëren met plezier, zon en strand of zal er een bittere nasmaak blijven door COVID-19?
Meer negatieve gevolgen voor Corona bier
AB InBev, de eigenaar van grote merken zoals Stella Artois, Bud en Corona ziet met name in de Verenigde Staten en China die bierverkoop verminderen ten opzichte van het jaar ervoor. De uitbraak van het virus heeft voor de brouwer tot een verlies in de eerste twee maanden van 2020 geleid.