Ons Bier is een documentaire die binnenkort wordt uitgezonden op NPO2. Hierin worden de Twentse bierbrouwers Ruud van de Gevel en Johan Nijhof gevolgd van Brouwerij Huttenkloas.
Tegenvallende inkomsten
Bierbrouwers Ruud van de Gevel en Johan Nijhof, twee mannen van net in de vijftig, brouwen al ruim twintig jaar hun ambachtelijk biermerk Huttenkloas in hun brouwerij in Twente. De inkomsten vallen tegen en daarom verhuren ze hun ketels aan hippe biermerken uit de Randstad. Daarmee raakt hun eigen bier-droom steeds verder uit het zicht. De Tukkers besluiten het roer om te gooien en nemen een trendy reclamebureau uit Hengelo in de hand. Lukt het hen om het eigen merk succesvol te maken? De documentaire 'Ons Bier' wordt maandag 13 april 20.25 uur uitgezonden op NPO2.
Huttenkloas brouwerij
Bierbrouwers Ruud en Johan waren eind vorige eeuw hun tijd ver vooruit met hun lokaal gebrouwen Huttenkloas bier. De craft-bier revolutie was nog niet uitgebroken en Nederland dronk alleen nog maar pils. Het eigen bier uit Twente vond vrijwel nergens aftrek.
De omslag kwam in 2010, toen de rage van het zelfgebrouwen bier uit de Verenigde Staten naar Nederland overwaaide. Jonge ondernemers uit de Randstad lanceerden het ene hippe biermerk na het andere, met gewaagde smaken en vlotte etiketten. De kersverse brouwers hadden zelf geen kapitaal om in dure ketels te investeren en klopten aan bij Ruud en Johan. Huttenkloas kon de inkomsten goed gebruiken en ging voor de aanstormende collega’s uit de Randstad brouwen.
Lees ook
De Twentse brouwerij had uiteindelijk zo’n dertig huurbrouwers in huis en brouwde nauwelijks meer voor het eigen merk. Geïnspireerd door het succes van de nieuwe generatie willen Ruud en Johan nog een keer proberen met het eigen Huttenkloas merk een plek te veroveren op de overspannen biermarkt.
Cultuuromslag
De Tukkers weten dat er een cultuuromslag nodig is binnen de brouwerij, het is niet alleen een kwestie van een nieuw etiket. Ze schaffen nieuwe apparatuur aan en huren een duur en trendy reclamebureau uit Hengelo in. Ze moeten net als hun succesvolle collega’s uit de Randstad gebruik gaan maken van social media en internet. Maar Ruud en Johan hebben nog nooit getwitterd en alleen hun stagiaire zit op Facebook. Lukt het hen om het eigen bier succesvol te maken?
Ons Bier is geregisseerd en geproduceerd door Olivier van der Zee (Encierro 3D, Bull Running In Pamplona, Helse Pijn) in samenwerking met KRO-NCRV en wordt uitgezonden op maandag 13 april 20.25 uur op NPO2.
Interessant biernieuws? Deel het nu!
2 reacties
Ronald (gast) op 07-04-2020 om 11:24:18
Ik volg deze brouwerij al lange tijd en ken een hoop van de bieren, ook die zij voor anderen brouwen. Waar ze werkelijk heel goed in zijn is om een mooi vergist bier te maken, waar nog plaats is voor subtiliteit van de mout en de hop (er zijn al genoeg 'smack-in-your-face'bieren). Een stijl die helder moet zijn is dat ook, een stijl die geen fenolische geur mag hebben heeft dat ook niet. Kortom, brouwerij waar men met liefde voor het product bezig is.
Wilmer (gast) op 11-03-2020 om 19:13:19
Voor een 'ouderwetse' brouwerij zijn de bieren niet grandioos, waar je toch bij oudere brouwerijen vaak meer kwaliteit ziet. Ik ben benieuwd naar de documentaire en zal hem onder genot van een echte huttenkloas bekijken!