Op woensdag 23 maart 2016 wordt Rotterdam voor de tweede keer het hoppige en moutige epicentrum van Nederland. De tweede editie van de ‘Dutch Beer Challenge’ zal dan plaats vinden in het Bilderberg Parkhotel.
Het aantal brouwerijen in Nederland is afgelopen jaren explosief gegroeid tot ruim 300. De Dutch Beer Challenge is een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s.
Tijdens de eerste editie van de Dutch Beer Challenge waren er 155 Nederlandse bieren in competitie, waarvan er 46 een gouden, zilveren of bronzen medaille wonnen. Voor de tweede editie in 2016 rekent de organisatie op minimaal 200 ingezonden bieren.
De bieren die bekroond worden op de Dutch Beer Challenge kunnen rekenen op een grote mediabelangstelling en internationale erkenning. De gelauwerde bieren krijgen promotie van de (inter)nationale en regionale media. Slijterijketen Mitra heeft zich als hoofdsponsor verbonden aan de Dutch Beer Challenge.
Aan het eind van de dag maakt de wedstrijdleiding de winnaars per categorie bekend tijdens het tweede exclusieve vijfgangen bierdiner bij tweesterren restaurant Parkheuvel in Rotterdam.
De Mitra Bierprijzen worden in mei 2016 officieel uitgereikt tijdens de vijfde Week van het Nederlandse Bier, alwaar ook bekend gemaakt zal worden welk bier verkozen wordt tot ‘Het Beste Bier van Nederland 2016’.
Belangrijkste doelstellingen
De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen met deze wedstrijd:
1. De promotie van de Nederlandse biercultuur; 2. Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers; 3. Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument; 4. Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.