Duurder bier leidt tot fikse winst Heineken: 2,8 miljard
15 februari 2023 om 13:04
Heineken heeft de jaarcijfers voor 2022 openbaar gemaakt. De brouwer heeft in 2022 meer bier verkocht tegen hogere prijzen. Vergeleken met het laatste jaar voor corona (2019) wist Heineken de omzet met 18% te verhogen.
257 miljoen hectoliter bier
In 2022 wist Heineken wereldwijd 256,9 miljoen hectoliter bier te verkopen, een totale groei van 6,9% ten opzichte van 2021. Vooral in Azië deed Heineken het goed in 2022, daar verkochten zij 29,3% meer bier dan in 2021.
Duurder bier en hogere winst
Heineken hanteerde in 2022 hogere prijzen en dit leidde tot een hogere winst, terwijl energie, personeel, hop en graan juist duurder waren. Ter illustratie; in Nederland voerde Heineken, overigens net als andere grote brouwers, in 2022 twee maal een prijsverhoging door voor hun bier voor de horeca.
Ook voor de Nederlandse consument stegen de prijzen. Het Heineken krat had aan het begin van 2022 bij AH een standaardprijs van €17,29. Tegenwoordig kost datzelfde krat daar €19,98. Een prijsverhoging van ruim 15 procent.
Lees ook
Door de hogere prijzen zag Heineken de omzet hoger uitvallen. De totale omzet kwam 19 procent hoger uit: op 34,6 miljard euro. De netto winst viel maar liefst 30,7% hoger uit vergeleken met 2021 en bedroeg 2,836 miljard euro in 2022.
Heineken verwacht dat de kosten voor ingrediënten en energie voor bier ook in 2023 zullen stijgen. Ook dan moeten de prijzen weer omhoog om die extra kosten terug te verdienen. Hierdoor is de verwachting dat de verkoopstijging niet zal aanhouden dit jaar.