Bierbrouwer Grolsch gaat met ingang van 1 januari 2014 als eerste Nederlandse brouwer al haar verpakkingen van bier voorzien van een drietal educatieve logo’s.
De logo's waarschuwen voor alcohol in het verkeer, alcohol bij zwangerschap en alcohol voor minderjarigen.
De logo's op de flesjes van bierbrouwerij Grolsch waarschuwen voor geen alcohol onder minderjarigen, geen alcohol tijdens zwangerschap en geen alcohol in het verkeer.
Lees ook
Educatieve logo's
Met behulp van deze logo’s wil Grolsch het bewustwordingsproces voor verantwoord alcoholgebruik verder stimuleren. De educatieve logo’s worden op Grolsch verpakkingen geplaatst in combinatie met een verwijzing naar de website www.talkingalcohol.com. Deze site geeft - ook in het Nederlands - informatie over de effecten van alcohol op je lichaam.
Alcohol leeftijd naar 18 jaar
Met ingang van 1 januari 2014 gaat de leeftijdsgrens voor alcoholconsumptie omhoog van 16 naar 18 jaar. Voor Grolsch was dit aanleiding om niet alleen haar 18+ slogan op de verpakkingen aan te passen, maar meteen een bredere boodschap te gaan voeren. De educatieve logo’s komen voort uit afspraken die SABMiller Europa heeft gedaan aan het European Alcohol and Health Forum en zullen worden doorgevoerd op alle verpakkingen van de verschillende SABMiller biermerken.
Geen woorden, maar daden
Tom Verhaegen, Algemeen Directeur Koninklijke Grolsch: “We willen graag dat onze consumenten op verantwoorde wijze genieten van onze bieren. We zetten ons daarom actief in om verantwoord alcoholgebruik te stimuleren en alcoholmisbruik tegen te gaan. Met deze educatieve logo’s willen we laten zien dat we daadwerkelijk onze verantwoordelijkheid nemen. Geen woorden, maar daden. We willen consumenten eraan herinneren dat ons bier niet bedoeld is voor minderjarigen, voor zwangere vrouwen en voor actieve deelname in het verkeer. Verantwoord alcoholgebruik heeft alles te maken met een bewustwordingsproces, daar blijven we ons voor inzetten.”