Kornuit: verrassend fris pils
In 2013 lanceerde Grolsch een tweede pils in hun portfolio: Kornuit. Onder het motto 'verrassend fris pils' werd het bier in de markt gezet als alternatief voor Grolsch Premium Pilsner, dat wat bitterder van smaak is. Door het toevoegen van een andere hopsoort was Kornuit een verrassend fris pils met een zachte afdronk. En dit was precies wat de jongste generatie brouwers in 2013 voor ogen had: een pils dat ideaal is voor een avondje stappen met ‘kornuiten’.
Andere eigenaar Grolsch
Bij de lancering van Kornuit in 2013 was Grolsch nog in handen van het Zuid-Afrikaanse bedrijf SAB Miller. Om een overname van SAB Miller in 2016 (door AB InBev) mogelijk te maken moesten er een aantal biermerken uit het SAB Miller portfolio worden verkocht. Grolsch was daar één van en zij kwamen in 2016 in Japanse handen samen met een aantal andere bieren zoals Meantime en Peroni.
Dat laatste biermerk is nu een reden om Kornuit te laten verdwijnen, zo communiceerde de Grolsch consumenten service aan een Biernet gebruiker. Het biermerk verdwijnt omdat de Twentse brouwer zich volledig wil gaan richten op Grolsch bieren en Peroni Nastro Azzurro. Voor die merken zouden de grootste kansen liggen in de toekomst, dus daar gaan zij hun energie in steken.
Kornuit vs. Kordaat
Toch komt de beslissing van Grolsch om te stoppen met Kornuit als een verrassing, aangezien de brouwer in 2019 nog naar de rechter stapte om de merknaam Kornuit te beschermen. Volgens Grolsch zou het Lidl bier Kordaat inbreuk maken op hun biermerk Kornuit. In eerste instantie oordeelde de rechter dat Kordaat mocht blijven en in hoger beroep, in oktober 2020, werd de strijdbijl uiteindelijk begraven door Grolsch. Nu blijkt Kordaat pils van het Kornuit bier dus te overleven.