Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Heineken brengt alcoholvrije bieren naar de tap

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Heineken brengt alcoholvrije bieren naar de tap

20 maart 2025 om 14:37

Heineken 0.0 en Affligem Blond 0.0 zijn sinds kort beschikbaar op reguliere tapinstallaties. Om dat mogelijk te maken moest Heineken flink innoveren en is het schoon houden van de tapinstallatie nog belangrijker dan eerst.

Heineken 0.0 van de tap
Heineken 0.0 pilsje afschuimen
Drie tapkranen: Heineken 0.0, Affligem Blond 0.0 en Heineken Pils

Alcoholvrij bier wint aan terrein

Alcoholvrij en alcoholarm bier winnen de laatste jaren aan populariteit in zowel de horeca als thuisconsumptie. Wat begon als een nichemarkt, voornamelijk gericht op mensen die geen alcohol konden of wilden drinken, is inmiddels uitgegroeid tot een brede trend. Onder invloed van veranderende consumentengewoonten, met name onder jongere generaties zoals Gen-Z, groeit de vraag naar alternatieven zonder alcohol gestaag. Zo drinkt deze generatie gemiddeld 20% minder alcohol dan millennials.

Alcoholvrij bier van de tap

Heineken wil dat hun alcoholvrije assortiment nog meer in het oog springt. Een deel van de strategie is om ook alcoholvrij bier van de tap aan te bieden.

  • Heineken 0.0 tap in de horeca Fysieke aanwezigheid vergroot zichtbaarheid en verkoop: Alcoholvrij bier van de tap (in plaats van alleen in flessen) is beter zichtbaar en blijft top-of-mind, wat de verkoop kan verhogen.
  • Alcoholvrij bier op tap moet duidelijk naast traditionele bieren worden gepositioneerd, zodat klanten het als een volwaardig alternatief zien.
  • Ondersteunt de trend van matiging, zonder afbreuk te doen aan de sociale ervaring. Tapaanwezigheid werkt als reclame, waardoor klanten eerder alcoholvrij kiezen.
  • Sluit aan bij initiatieven voor verantwoord drinken en ondersteunt de trend om alcoholvrije keuzes in publieke ruimtes te bevorderen.
  • Trekt gezondheid-bewuste en niet-drinkende consumenten aan en aan OOH locatie kan zich onderscheiden van concurrenten die alleen alcoholvrij bier in fles aanbieden.
  • Als een bar alcoholvrij bier van de tap aanbiedt van een bekend merk, kan dit de klantbeleving van het assortiment en de kwaliteit van de bar verhogen.

Heineken 0.0 en Affligem 0.0 zijn voorbeelden van merken die nu ook op de tap beschikbaar zijn. Dat lijkt wellicht vanzelfsprekend, maar er zijn extra uitdagingen om alcoholvrij bier van de tap te kunnen serveren. Willem van Waesberghe met flesje Heineken 0.0

Deze doorbraak is mogelijk door talrijke innovaties, investeringen en vakmanschap. Dat heeft ervoor gezorgd dat we in elke horecagelegenheid een kwalitatief hoogstaand product van de tap kunnen bieden, met een volwaardige smaakbeleving zonder alcohol. Met 0.0 op de tap zetten we een grote stap in het breder beschikbaar maken van alcoholvrij bier, zeker in een land als Nederland waar bier van de tap enorm gewaardeerd wordt. Want dat is waar onze kracht ligt: altijd en overal een constante kwaliteit bieden, of het nu gaat om Heineken Original of Heineken 0.0 op de tap. Zo maken we alcoholvrij bier nóg toegankelijker!
Willem van Waesberghe - Meesterbrouwer Heineken

Uitdagingen bij alcoholvrij bier van de tap

Waar een normaal pilsje al vraagt om goed onderhoud van de leidingen, brengt 0.0 specifieke uitdagingen met zich mee. Het grootste aandachtspunt? Gist. In alcoholvrij bier zit vaak nog een beetje restsuiker en zonder alcohol als conserveermiddel krijgen bacteriën en gist de kans om zich sneller te vermenigvuldigen. Dit betekent dat de bierleidingen extreem schoon gehouden moeten worden. Even doorspoelen is niet genoeg; regelmatige diepe reiniging is een must.

Daarnaast moeten de leidingen koud blijven, net als bij gewoon bier. Wordt het te warm? Dan kunnen ongewenste micro-organismen zich nog sneller nestelen. Dit kan resulteren in een troebel of zuur biertje, iets wat zowel horecaondernemers als consumenten willen vermijden.

Lees ook

Door een combinatie van innovatieve brouwmethoden, gerichte investeringen in moderne apparatuur en de onmisbare kennis van ervaren brouwers, is het Heineken nu gelukt om een alcoholvrij bier te creëren dat op de tap een even volwaardige en kwalitatieve ervaring biedt als zijn alcoholhoudende tegenhanger.

Jeroen Jaspers van biernet leert bier tappen

Stijgende populariteit en beschikbaarheid

De afgelopen tien jaar is het aandeel van alcoholvrij bier binnen de horeca gegroeid van 1,5% naar 7% van de totale bierconsumptie. In de retail ligt dit percentage nog hoger, met een aandeel van 18%. Vooral in sportkantines, theaters, musea en andere recreatieve locaties groeit de vraag naar alcoholvrije opties sterk. Sportclubs nemen hierin een prominente rol in, aangezien een derde van de afname van alcoholvrij bier op tap bij deze locaties plaatsvindt.

Marktaandeel en groei

Heineken 0.0 van de tap Sinds de introductie van Heineken 0.0 in 2017 heeft het segment voor alcoholvrij bier wereldwijd een sterke groei doorgemaakt. Nederland speelt hierin een vooraanstaande rol, met een breed assortiment aan alcoholvrije varianten bij 85% van de horecaklanten van Heineken. De verkoop van alcoholvrij bier op tap groeit jaarlijks met 25%, en één op de tien horecabezoekers kiest weleens voor een alcoholvrij bier. Ook in de thuisconsumptie neemt de vraag toe, waarbij twee op de drie Nederlanders weleens 0.0 bier kopen.

De toekomst van alcoholvrij bier

De verschuiving naar een bredere acceptatie en consumptie van alcoholvrij bier wordt mede gestimuleerd door de inzet van brouwers zoals Heinken op smaakinnovatie en marketingcampagnes rondom verantwoord alcoholgebruik. In Nederland heeft inmiddels 90% van de biermerken binnen het Heineken-portfolio een alcoholvrije variant, met als doelstelling om dit aandeel verder te verhogen naar 100%.

De groei van het alcoholvrije segment laat zien dat consumenten steeds bewuster omgaan met hun alcoholconsumptie en tegelijkertijd op zoek zijn naar volwaardige alternatieven met een goede smaakbeleving. Met de verdere ontwikkeling van tapinstallaties voor alcoholvrij bier en een toenemende acceptatie in verschillende segmenten, lijkt deze trend zich in de komende jaren alleen maar voort te zetten.

Cookie instellingen