Bierbrouwer Heineken wordt in Hongarije mogelijk gedwongen zijn etiket met de rode ster te wijzigen.
In Engeland ligt de brouwer in de clinch met supermarktketen TESCO.
De iconische rode ster in het logo van Heineken doet de Hongaren te veel denken aan communisme.
Heineken's ster
Heineken heeft al heel lang een ster op het etiket staan. In de jaren dertig van de vorige eeuw kreeg deze de kleur rood. Na de Tweede Wereldoorlog werd de rode ster ingeruild voor een witte ster met een rode rand, vanwege de communistische bijsmaak van de rode ster in die jaren.
Na verloop van tijd werd de rode rand weer breder gemaakt. In 1991 werd besloten de ster weer in zijn geheel rood te maken.
Lees ook
De ster komt overigens niet zomaar uit de lucht vallen als toevoeging in het logo. De ster is een oud brouwerssymbool uit de Middeleeuwen. De punten van de ster staan voor de vier natuurlijke ingrediënten van bier en voor de magie van bier brouwen.
Heineken en Tesco
De Britse supermarktketen Tesco ruziet met de Nederlandse bierbrouwer Heineken. Van de 25 merken die Heineken via Tesco verkoopt, zijn er acht niet te krijgen.
Aanleiding hiervoor zou een prijsverhoging zijn die de Nederlandse brouwer door wil voeren naar aanleiding van de Brexit, maar dit is niet bevestigd.