Derde brouwerij in Ethiopië
De kosten van de nieuwe brouwerij zijn 110 miljoen euro. Eerder kocht Heineken voor 200 miljoen euro twee andere brouwerijen van de Ethiopische regering. Hiermee is Heineken de tweede brouwer van Ethiopië, na Diageo.
De nieuwe brouwerij heeft een totale capaciteit van 1,5 miljoen hectoliter, levert werk aan 280 mensen en produceert vooralsnog de regionale biermerken Walia, Bedele en Harar. Op termijn zal er ook 'echt' Heineken-bier worden gebrouwen.
Groeiende biermarkt in Afrika
De bierconsumptie in Ethiopië is de afgelopen 5 jaar verdubbeld en is daarom "een land waar je als brouwer moet zijn", aldus Siep Hiemstra van Heineken Afrika. "Je kunt rekenen op een snelle expansie van de bierindustrie."
De Afrikaanse biermarkt groeit met een jaarlijkse toename van 6 procent hard. Hiermee is het continent de komende jaren dé markt die voor bierbrouwers de meeste mogelijkheden biedt.